Myndiggjørende ledelse i en utdanningsorganisasjon
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143770Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master i pedagogikk [232]
Sammendrag
I denne kvalitative studien er det blitt sett på hvordan implementeringen av myndiggjørende ledelse i skolen, har påvirket mellomlederes erfaringer og opplevelser knyttet til deres motivasjon, arbeidsmiljø og effektivitet. Spørsmålet om myndiggjøring kan skape en mer effektiv ledelse og om det vil bidra til høyere motivasjon og trivsel for mellomledere, var det som skapte nysgjerrighet for å forske på dette. Å se på objekter som har en nærhet til lærere, men også en rolle i ledergruppen, var begrunnelsen for å velge mellomledere som informanter.
For å kunne svare ut problemstillingen er det tatt utgangspunkt i en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming, og en kvalitativ datainnsamling ved hjelp av brevmetoden. Studiens hovedproblemstilling er som følger: Hvordan opplever mellomledere egen motivasjon, arbeidsmiljø og effektivitet i forbindelse med overgangen til myndiggjørende ledelse på en videregående skole?
Funnene i undersøkelsen viser at implementeringen av myndiggjørende ledelse på den videregående skolen har økt til både positive og negative konsekvenser for motivasjon, arbeidsmiljø og effektivitet blant mellomlederne.Ifølge funnene er faktorer som autonomi, motivasjon og samarbeid blant mellomlederne blitt styrket med myndiggjørende ledelse. Økt trivsel og opplevelse av meningsfylt arbeid er noe som kommer som følge av opplevelse av selvbestemmelse og autonomi. Dette igjen har ført til et mer dynamisk og engasjerende arbeidsmiljø preget av tillit, samarbeid og deltakelse.
Den negative siden ved implementeringen er knyttet til utfordringer der mellomledere har rapportert om en viss usikkerhet knyttet til rolleendringer, økt involvering i beslutningsprosesser har ført til mer ineffektivitet grunnet større og lengre diskusjoner ved saksbehandling og resultatene viser at mellomledere opplever et ytterligere behov for støtte og veiledning for å håndtere endringen i organisasjonskulturen og lederstilen samtidig som de er bevisst på å opprettholde arbeidsmiljøet effektivt og engasjerende. In this qualitative study, we have examined how the implementation of empowering leadership in schools has affected middle managers' experiences and perceptions related to their motivation, work environment, and efficiency. The question of whether empowerment can create more effective leadership and contribute to higher motivation and well-being for middle managers was the curiosity to research this. The rationale for choosing middle managers as informants was their proximity to teachers while also holding a role within the leadership team.
To address the research question, a phenomenological and hermeneutic approach was employed, along with qualitative data collection using the letter method. The main research question of the study is as follows: How do middle managers experience their own motivation, work environment, and efficiency in connection with the transition to empowering leadership in a secondary school?
The findings of the study reveal that the implementation of empowering leadership in the secondary school has led to both positive and negative consequences for the motivation, work environment, and efficiency of middle managers. According to the findings, factors such as autonomy, motivation, and collaboration among middle managers have been strengthened with empowering leadership. Increased well-being and a sense of meaningful work result from the experience of self-determination and autonomy. This, in turn, has led to a more dynamic and engaging work environment characterized by trust, collaboration, and participation.
The negative aspect of the implementation is related to challenges where middle managers have reported a certain uncertainty related to role changes. Increased involvement in decision-making processes has led to more inefficiency due to larger and longer discussions during case processing. The results show that middle managers feel a greater need for support and guidance to manage the changes in organizational culture and leadership style while being conscious of maintaining an effective and engaging work environment.