Erfaringer med veiledet internettbehandling
Description
Full text not available
Abstract
Problemstilling: Hvordan opplever og erfarer behandlere å ta i bruk digitale behandlingsformer?
Bakgrunn og mål: Ny teknologi gir nye måter å arbeide på i psykisk helse og avhengighetsbehandling. Internettbehandling har utviklet seg gradvis i takt med tilgang på internett og utvikling av sikre løsninger for pasientbehandling. Veiledet internettbehandling er en behandlingsform basert på kognitiv terapi, en behandlingsform som er vanlig å benytte i poliklinisk behandling i spesialisthelsetjenesten. Foreløpig har behandlingsformen liten utbredelse. Hvordan opplever behandlere å møte pasienter digitalt og asynkront?
Metode: Kvalitativ metode med undersøkende intervjuer.
Resultater og tema:
* Mer fleksibel behandling passer godt for noen pasienter
* Faglig spennende å jobbe på nye måter
* Utfordrer hvordan arbeidshverdagen organiseres
* Krever mye innsats for å gjøre tilbudet kjent, og rekruttere aktuelle pasienter
Konklusjon: Studien viser at det er vanskelig å implementere nye behandlingsformer i poliklinisk behandling i spesialisttjenesten. Pasienter er lite kjent med tilbudet, men er ofte positivt overrasket når de forsøker.
Nøkkelord: behandlerrolle, veiledet internettbehandling, pasientforventninger og spesialisthelsetjeneste Problem statement: How do therapists perceive and experience using digital forms of treatment?
Background and goals: New technology provides new ways of working in mental health and addiction treatment. Internet treatment has developed gradually with widespread access to the internet and the development of secure solutions for patient treatment. Guided internet treatment is based on cognitive therapy, commonly used in outpatient treatment in specialist services. Currently, this form of treatment is not widely used. How do therapists experience meeting patients digitally and asynchronously?
Method: Qualitative method with investigative interviews.
Results and theme:
* More flexible treatment is suitable for some patients.
* Professionally exciting to work in new ways.
* Challenges how everyday work is organised.
* Requires a lot of effort to make the offer known and recruit relevant patients.
Conclusion: The study shows that it is difficult to implement new ways of working in outpatient treatment in the specialist service. Patients are not familiar with the treatment but are often pleasantly surprised when they try it.
Keywords: practitioner role, guided internet treatment, patient expectations, specialist health service