Kan lærerens bruk av digitale verktøy skape digitale medborgere?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139779Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere begrunner og benytter digitale verktøy i undervisningen for at elever skal få et godt utgangspunkt for å bli digitale medborgere. Oppgaven undersøker tre utvalgte læreres fortellinger om hvordan og med hvilken hensikt de bruker digitale verktøy i undervisningen. Det blir også satt et søkelys på læreres fortellinger om hvilke indre og ytre faktorer som påvirker deres bruk av digitale verktøy i undervisningen. Datamaterialet i studien er anskaffet ved å utføre semistrukturerte dybdeintervjuer med lærerne. Dette datamaterialet, som inneholder lærernes fortellinger fra deres livsverden om hensikt og bruk av digitale verktøy, drøftes opp imot teoretiske perspektiver på læring med digitale redskaper og lærerens klasseledelse i undervisning.
Hovedfunnene i studien omhandler funn som er rettet mot at lærerne underviser ved bruk av digitale verktøy for å forberede elevene på det digitale samfunnet de om ikke lenge møter. De digitale verktøyene blir brukt for å engasjere elevene ved hjelp av visualisering og interaktivisering. Det kommer også frem at digitale verktøy brukes med den hensikt i å fremme samarbeid og demokratiske prosesser på bakgrunn av digitaldidaktiske valg læreren som klasseleder tar. Når det kommer til indre og ytre faktorer som påvirker lærernes bruk av digitale verktøy. Ser vi at de ytre faktorene baserer seg på samarbeid og kommunikasjon med kollegaer og fysisk tilgang til å bruke ulike digitale verktøy. Den indre faktoren belyses av lærerens egen digitale kompetanse.
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker et lite utvalg av læreres fortellinger og perspektiver på deres digitale undervisningspraksis. Målet med denne metoden er å skape innsikt i hvilke faktorer som lærerne selv anser som verdifulle for bruken av digitale verktøy i undervisningen. Ved å fokusere på hvordan digitale verktøy brukes og hva det kan gi elever for fremtidig deltakelse i det digitale samfunnet, håper jeg å bidra til økt bevissthet blant lærere om hvordan slike verktøy kan integreres i skolehverdagen.