dc.description.abstract | De siste årene har karriereveiledningsfeltet hatt et overordnet fokus på bærekraft. For karriereveiledere i skolesystemet, har overordnede insentiver som FNs bærekraftsmål, NOU2016:7 Karriereveiledning for individ og samfunn og Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen alle rettet oppmerksomheten mot bærekraftig utvikling i samfunnet. I løpet av årene 2022 og 2023, så har også ulike nasjonale og lokale karriereveiledningskonferanser hatt bærekraft som overordnet tema, og nettforumet for karriereveiledere, Veilederforum.no, hadde gjennom 2023 en serie med artikler med fokus på bærekraftig karriereveiledning. Flere karriereforskere argumenterer nå for et mer bærekraftig fokus, og en av de nordiske nestorene innen «grønn» karriereveiledning, Peter Plant, har etterlyst et paradigmeskifte for å etablere et bærekraftig karriereveiledningsfelt. Med inspirasjon fra de overordnede insentiver, karriereveiledningskonferansene, artiklene og Plant, så vil denne kvalitative studien se nærmere på bærekraftperspektivet i praksisfeltet for karriereveiledere i skolen. På bakgrunn av dette har studien satt som mål å løfte frem elevstemmen i forhold til tema bærekraft og karrierevalg.
I forbindelse med denne studien har det blitt utviklet et karrierelæringsopplegg, «Kloden & karrieren,» som er tilpasset målgruppen, elever på vg1 studiespesialisering. Forskeren har samlet inn to sett med data, data fra et fokusgruppeintervju med fem elever og fra refleksjonslogger fra elever. Dataene er samlet inn fra elever i to vg1-klasser. Gjennom en tematisk analyse får leseren innblikk i hvordan elevene reflekterer rundt bærekraft og karrierevalg, og det diskuteres nærmere hvordan karriereveileder kan bruke erfaringene fra «Kloden & karrieren» til å utvikle egen praksis. | |