En kvalitativ studie om bevegelsesglede blant elever på 10.trinn
Abstract
«Kroppsøving er et sentralt fag for å stimulere til livslang bevegelsesglede og til en fysisk aktiv livsstil ut fra egne forutsetninger (Utdanningsdirektoratet, 2020a). Denne setningen inspirerte meg til å utforske hvordan elevene forstår og opplever bevegelsesglede i kroppsøving. Winther (2014) beskriver bevegelse som et samspill mellom kroppens fysiske og psykiske faktorer som skaper en helhetlig forståelse av kroppen i bevegelse (Winther, 2014, s. 5-6). Det digitaliserte samfunnet beveger seg mot mer individualisering og ungdommen kjenner på press fra ulike kanter, som forsterker deres psykiske utfordringer (Ungdata, 2020: Madsen, 2018: Bakke, 2022). Digitalisering, kombinert med mye stillesitting både på skolen og fritiden, gjør det utfordrende å fremme fysisk helse (Helsedirektoratet, 2020). Forskning viser at økning av fysisk aktivitet har stor effekt på ungdommens læring og skolemiljø (Kolle et al. 2019). I tillegg fører økt fysisk aktivt i skolen mindre sykdom og bedre psykisk helse (Helsedirektoratet, 2020). Folkehelse og livsmestring har fått mer plass i skolen, som skal være med på å fremme både fysisk og psykiske helse (Utdanningsdirektoratet, 2020c). Dette studiet benytter en teoretisk tilnærming av tre ulike perspektiver av bevegelsesglede: Det Idrettspsykologiske, det sosiokulturelle og det eksistensielle perspektivet (Ingulfsvann, 2021, s. 40-45). Disse perspektivene skal hjelpe få innblikk i elevenes personlige opplevelser og følelser rundt bevegelsesglede. For å belyse problemstillingen ble det gjennomført 9 kvalitative intervjuer med 9 elever ved 10. trinn fordelt på to ungdomsskoler. I analysen blir det benyttet en fenomenologisk og hermeneutisk fremgangsmåte av den innsamlede data ved bruk av Hastie og Glotova (2012) sin 6-trinns analysemodell.
Studiets funn viser at det sosiale aspektet er en stor del av elevenes opplevelse av bevegelsesglede. Lærerens avgjørende rolle for å påvirke denne opplevelsen er å legge til rett for aktiviteter som lagaktivteter, gi anerkjennelse og skape muligheter for mestring. Dette styrker elevenes indre motivasjon. De fleste elevene utrykker at aktiviteten har mye å si, og spesialt fremmer lagidretter bevegelsesglede ved samarbeid og felles mål om å vinne. Noen elever opplever også at oppnåelsen av en høy karakter påvirker deres bevegelsesglede. Engasjerte og gøy kroppsøvingstimer inspirere elevenes til å fortsette en fysisk aktiv livsstil.