«Arbeidspraksis som del av bachelorutdanningen i natur- og miljøforvaltning» : Et delprosjekt i Arter i arbeid ved INHM : Sluttrapport fra følgeforskning
Report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3123817Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sommeren 2023 gjennomførte Institutt for Natur, Helse og Miljø (INHM) ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) en prøveordning der studenter ved bachelorutdanningen i natur- og miljøforvaltning ved INHM fikk mulighet til å ha praksis hos arbeidsgivere (i det følgende kalt “praksisverter”) innen forvaltning, forskning og kartlegging.
Formålet med følgeforskningen har vært å kartlegge studentenes og praksisvertenes erfaringer med denne praksis-prøveordningen. Det kommer tydelig frem i intervjuene at både studentene og praksisvertene har en positiv opplevelse av selve praksisperioden og at studentene har tilegnet seg både faglige, praktiske og generiske ferdigheter. Både studentene og praksisvertene syns det er veldig positivt at det planlegges for å tilby en praksisperiode som del av ordinært studium.
Samtidig har det vært noen utfordringer knyttet til ansettelsesprosessen, informasjon, tidsplaner, oppfølging underveis i praksisperioden, økonomi og omfang. Når det gjelder tidspunkt for praksis er praksisvertene tydelige på at perioden bør være så tidlig som mulig i høstsemesteret siden mange avslutter feltarbeidet innen midten av september, i tillegg mener flere at det bør åpnes opp for at praksis også kan være om sommeren. Både studentene og praksisvertene savnet tydeligere rammer for varighet av praksisperioden og at dette må avklares før ordinær gjennomføring. Når det gjelder spørsmål om optimal lengde på praksisperioden som del av et ordinært studieløp, varierer svarene fra 3 uker til 3 måneder. Både studentene og praksisvertene etterlyser en avklaring rundt studentenes økonomiske forhold under praksisperioden knyttet til utlegg av større beløp for kost, overnatting og transport.
Vurdering av utfordringene vil være viktig å ta med i videre planlegging og utforming av praksisemnet. Både fordi enkelte av utfordringene er relativt avgjørende, som økonomi og tidspunkt for praksis, og siden et ordinært praksis-emne som tilbys et større antall studenter vil kreve betydelig planlegging, ressurser og logistikk.