The Association Between Identification with Organizational Values and Perceptions of Innovation Culture Among Employees in Nonprofit Organizations. A study of values and innovation in faith-based and religious organizations
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3086467Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne mastergradsavhandlingen i innovasjon og ledelse er sentrert rundt en studie som forsøker å besvare følgende problemstilling: Hvordan er sammenhengen mellom ansattes identifikasjon med grunnverdiene i diakonale og misjonale ideelle organisasjoner, og deres oppfattelse av organisasjonenes innovasjonskultur? Innovasjonskultur i ideelle virksomheter er lite forsket på, og målet med denne avhandlingen er å åpne for ny og videre forskning på ideell innovasjon ved å koble det til et særtrekk ved sektoren: Ansattes identifikasjon med organisasjonsverdier. For å besvare problemstillingen ble en spørreskjemabasert tverrsnittstudie gjennomført, som høstet data fra 92 ansatte i Det norske misjonsselskap (NMS) og KIA Norge.
Studien er innrammet av teorier fra to forskjellige områder innen organisasjons- og innovasjonsstudier. Teorier om innovasjonskultur fremholder at det å fasilitere en organisasjonskultur som støtter opp om innovasjon kan skape positive utfall for virksomheter, at god innovasjonskultur kan defineres og måles i organisasjoner. Teorier om ideelle virksomheter som kontekst for innovasjon antyder at høyt engasjement blant ansatte er en ressurs for innovasjon i sektoren, og at dette engasjementet blant annet kommer til uttrykk i høy grad av identifikasjon med organisasjonenes grunnverdier. Dette er særlig tilfellet i organisasjoner der verdiene knyttes til en religiøs forståelse av oppdraget.
Identifikasjon med organisasjonens grunnverdier ble delt opp i fem elementer spørreskjemaet. Hovedfunnet i studien er at to av disse indikeres å ha en sammenheng med en mer positiv oppfatning av innovasjonskulturen i organisasjonen. Å kunne leve ut ens personlige grunnverdier gjennom jobben, og å jobbe på en arbeidsplass der disse verdiene faktisk påvirker folks adferd, synes å skape en slik positiv sammenheng. Dersom funnet finner støtte i mer omfattende studier, kunne det bidra til å skape en tilnærming til innovasjon rotfestet i organisasjonens oppdrag og verdigrunnlag. Forhåpentligvis kunne en slik tilnærming bidratt til å skape en bidratt til å heve innovasjonskraften i ideell sektor, mens den ufortrødent fortsetter å samle folk på grassrotnivå for å løse små og store samfunnsoppgaver.
Nøkkelord: Innovasjon, organisasjon, ideelle, innovasjonskultur, verdier, identifikasjon, identifikasjon med verdier, engasjement. This master’s thesis in innovation and management is centered on a study attempting to address the question: How does employees’ identification with core organizational values in faith-based and religious nonprofit organizations relate to their perceptions of workplace innovation culture? Nonprofit organizations have since the mid 19th century played a central part in building Norway’s civil society, however, research into innovation culture in the sector has largely been overlooked. The goal of this thesis is to open up a new avenue into research on innovation in nonprofits, by linking it to a main characteristic of the nonprofit sector: Employee’s identification with organizational values. To answer the research problem, a cross-sectional, survey-based study was conducted using data gathered among 92 employees of the Norwegian Mission Society and KIA Norge.
The study is framed by theory from two separate trajectories of organizational and innovation studies. Theories on innovation culture maintain that facilitating a culture that supports innovation can yield positive outcomes on the organizational level, and that such a culture can be defined and measured in organizations. Theory on nonprofits as a context for innovation suggests that high employee engagement is a resource for innovation it the sector, and that this engagement manifests in high employee identification with organizational values. This is especially true in organizations with core values derived from a religious understanding of mission.
Identification with core organizational values was divided into five survey elements. The main finding of the study is that two of these were found to be particularly relevant to perceptions of innovation culture. It would appear that being able to live out your own personal values through your work, and working in a place where those values have real implications for how people behave, seem to create a positive association. If supported by further studies, these findings could inform a mission-based, value-infused approach to innovation. Hopefully, such an approach could bring about higher innovativeness as the nonprofit sector continues to bring people together to solve social problems.
Keywords: Innovation, organization, nonprofit, innovation culture, values, identification, identification with values, employee engagement.