dc.contributor.author | Schjelderup, Anne | |
dc.date.accessioned | 2023-05-04T12:07:32Z | |
dc.date.available | 2023-05-04T12:07:32Z | |
dc.date.created | 2023-01-11T12:25:04Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Schjelderup, A. (2009). Filosofiske samtaler som motgift mot totalitarisme. Religionspædagogisk Forum, (3), 29-36. https://www.eksistensen.dk/tidsskrifter/religionspaedagogisk-forum/2009-gratis.html | en_US |
dc.identifier.issn | 1902-8903 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3066190 | |
dc.description.abstract | Det er en vanlig fordom at utdannelse og demokrati vil kunne forhindre totalitarisme. Imidlertid har historien vist at totalitær tenkning kan få fotfeste i demokratiske og intellektuelt velutviklede samfunn, som fx det tyske samfunn på 1930-tallet. I denne artikkelen vil jeg ta utgangspunkt i Hannah Arendts analyse av utviklingen av Nazismen og et totalitært regime i Tyskland i begynnelsen av forrige århundrede, for å belyse hvorvidt, og i tilfelle hvordan, jevnlig deltagelse i filosofiske samtaler kan hjelpe barn til å utvikle motstand mot totalitær tenkning, og derved forhindre utviklingen av nye totalitære regimer i fremtiden. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://www.eksistensen.dk/tidsskrifter/religionspaedagogisk-forum/2009-gratis.html | |
dc.title | Filosofiske samtaler som motgift mod totalitarisme | en_US |
dc.title.alternative | Filosofisk metode mot totalitarisme | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © copyright: Bidragyderne og forlaget | en_US |
dc.source.pagenumber | 29-36 | en_US |
dc.source.volume | 3 | en_US |
dc.source.journal | Religionspædagogisk Forum | en_US |
dc.identifier.cristin | 2104883 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 0 | |