Kopiering og deling i faget Kunst og håndverk
Doctoral thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3026909Utgivelsesdato
2022-11-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Culture studies [29]
Sammendrag
Bakgrunnen for denne avhandlingen er et behov for forskningsbasert kunnskap om praksiser og regler knyttet til bruk av eksisterende åndsverk i elevers og studenters skapende arbeid. En målsetning med forskningen har vært å artikulere og synliggjøre et grunnlag som kan styrke lærere og lærerstudenters kritiske refleksjon over opphavsrett og bruk av åndsverk. Avhandlingen er basert på kvalitative studier som samlet sett kan gi et slikt grunnlag.
De ulike studiene presenteres som tre selvstendige artikler, og disse ligger til grunn for drøftingen i denne sammenbindende kappen. Den første artikkelen bygger på studier og tematisk analyse av eksempler på bruk og kopiering av eksisterende verk fra kunstverdenen og skoleverdenen. Den belyser hvilke utfordringer opphavsrett skaper i en digital delingskultur for bruk av andres visuelle åndsverk, med særlig relevans for dagens kunst- og håndverksfag i grunnskolen. I artikkel to hentes også eksempler fra kunstverdenen og skoleverdenen, og her undersøkes betydningen av hvem det er som har skapt et åndsverk, og hvem som kopierer det. Artikkel tre bygger på en casestudie hvor studentarbeider og refleksjonstekster er analysert. Her undersøkes kopiering som verktøy i studenters skapende prosesser, og hvordan slik praksis kan utvikle forståelsen av opphavsrett. Med utgangspunkt i Grounded Theory har dette arbeidet resultert i seks kategorier for interpikturalitet. Det er utviklet et analyseverktøy med grunnlag i disse seks kategoriene for å lokalisere interpikturalitet i elev- og studentarbeider. Kategoriene redegjøres i artikkel 3, og analyseverktøyet presenteres som resultat i avhandlingens kappe.
I kappen defineres kontekst og teoretisk ramme for de tre artiklene. Her drøftes også avhandlingens overordnede spørsmål om hvilke muligheter og utfordringer som ligger i opphavsretten i dag ved bruk av eksisterende visuelle åndsverk, og hvordan ansvarlig bruk av åndsverk kan øves i kunst- og håndverksundervisning. The background for this dissertation is a need for research-based knowledge of practices and rules related to the use of existing intellectual property in pupils’ and students’ creative work. One goal of this research was to articulate and make visible a foundation that can strengthen teachers’ and teacher students’ critical reflection on copyright and the use of intellectual property. Therefore, this dissertation is based on a series of qualitative studies that provide such a foundation.
The studies are presented as three independent articles, which form the basis of the discussion in this extended abstract. The first article is based on literature and a thematic analysis of examples of the use and copying of existing works from the art world and the school world. It highlights the challenges that copyright law creates in a digital participatory culture for the use of others’ visual intellectual property, with relevance to today’s Arts and Crafts subjects in primary school. Article 2 also uses examples from the art world and the school world to examine the significance of who has created an intellectual work and who copies it. Article 3 is based on a case study in which students’ image creation and reflection texts are analyzed. Copying is examined as a tool in students’ creative processes and as a way to develop an understanding of copyright. Based on Grounded Theory, this work has resulted in six categories of interpicturality. An analysis tool was developed based on these six categories to locate interpicturality in pupil and student work. The categories are explained in Article 3, and the analysis tool is presented as a result in the dissertation’s extended abstract.
In the extended abstract, the context and theoretical framework of the three articles are defined. The dissertation’s overall question: What opportunities and challenges does Norwegian copyright law create when using existing visual works, and how can responsible use of intellectual property be practiced in arts and crafts education? is also discussed here.
Består av
Artikkel 1: Bergman, S.: Utfordringer ved bruk og deling av visuelle uttrykk i en digital tidsalder. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 12(1), (2019). https://doi.org/10.7577/formakademisk.2641Artikkel 2: Bergman, S.: Hvilken betydning har hvem som kopierer? - ulike utfordringer ved bruk av visuelle åndsverk. FormAkademisk - forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk, 14(1), (2021). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4124
Artikkel 3: Bergman, S.: Kopiering og kulturelle referanser som verktøy i bildeskaping: Opphavsrettslige utfordringer i undervisningen. Nordic Journal of Art and Research, 10(1), (2021). https://doi.org/10.7577/information.3692