Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjølstad, Cathrine
dc.contributor.authorHelgesen, Janneke Hørven
dc.date.accessioned2022-10-05T16:41:22Z
dc.date.available2022-10-05T16:41:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6590883:50768128
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024146
dc.description.abstractNår dagens barn begynner i førsteklasse som 5- og 6-åringer, er læringsaktiviteter og kravene annerledes enn når 6-årsreformen ble innført. Målstyring og resultatkrav preger skolens praksis, og med denne studien ønsket jeg å undersøke hvordan det legges til rette for at barna får bevege seg i læringsaktiviteter og i sin tid på skolen i førsteklasse. På bakgrunn av dette ble det gjennomført semi-strukturerte intervju, og observasjon en hel dag på tre forskjellige skoler, i to forskjellige kommuner. Funn viser at det er en signifikant forskjell i aktivitetsnivået i den ene klassen mot de to andre klassene, noe som også gjenspeiler seg i registrert uro. Det er registrert 12 tilfeller av uro på førstnevnte, mens antall registrerte tilfeller er 1 og 0 på de to andre. Dette kan antas å ha en sammenheng med flere tydelige forskjeller studien fant. Den ene mulige årsaksforklaringen er differansen i aktivitetsnivået både gjennom dagen, men også i de enkelte læringsaktivitetene på skolene. For å møte spenn i alders- og modningsnivå i klassen, finner studien også betydelige forskjeller i bruk av tid til frilek, og bevissthet i forhold til tilpasninger. Skolene med minst uro, har fastsatt ekstra utetid i løpet av dagen, og en fast dag til uteskole hver uke. Her er det også bevissthet rundt fordelene og utbytte av frileken, som sosial læring og relasjonsbygging. Dette kan antas å ha en sammenheng med lærernes pedagogiske bakgrunn, da det er store variasjoner i bruk av frilek, lekpregede læringsaktiviteter og uteskole mellom de to lærerne med førskoleutdannelse og læreren med grunnskolelærerutdannelse. Studien kan konkludere med at i tilfeller der barn får lov til å bruke kroppen sin i læringssituasjoner, hvor skolen gir frilek en betydning og det legges opp til en aktiv skolehverdag gjennom fysisk aktive læringsaktiviteter og mye utetid, er elevens engasjement for læringsaktivitetene høyere enn i motsatt fall.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFysisk aktiv læring på førstetrinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel