dc.contributor.author | Bjar, Harald | |
dc.contributor.author | Aschim, Elin Leirvoll | |
dc.contributor.author | Aae, Rune | |
dc.date.accessioned | 2022-09-09T12:19:04Z | |
dc.date.available | 2022-09-09T12:19:04Z | |
dc.date.created | 2022-08-17T13:19:29Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Bjar, H., Aschim, E. L. & Aae, R. (2022). Norske jenter og gutter i ungdomsskolen har blitt likere i naturfaginteresse – men mer ulike når det gjelder miljøengasjement. Første resultater fra den norske ROSES-undersøkelsen 2020. Norsk pedagogisk tidsskrift, 106(2), 116-130. | en_US |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3016911 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen presenterer vi data fra en spørreundersøkelse i 2019/20 blant norske 10. klassinger om naturfag og teknologi. Undersøkelsen (kalt ROSES) bygger på ROSE-prosjektet, som ble ledet av Svein Sjøberg i første del av 2000-tallet.
Når vi sammenlikner elevers svar i ROSES og ROSE, ser vi tegn til økt interesse for naturfag blant jenter på flere områder og en viss nedgang blant gutter – og at begge kjønn nå oppfatter naturfag og teknologi som enda viktigere for samfunnet. Kjønnsforskjellene i interesse for naturfag blant norske 15-åringer ser dermed ut til å ha blitt mindre enn de var tidlig på 2000-tallet. På den annen side øker kjønnsforskjellene på spørsmål om miljø og bærekraftig utvikling, og spesielt jentene er klart mer bekymret for framtiden. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Norske jenter og gutter i ungdomsskolen har blitt likere i naturfaginteresse – men mer ulike når det gjelder miljøengasjement. Første resultater fra den norske ROSES-undersøkelsen 2020 | en_US |
dc.title.alternative | Girls and boys now differ more strongly in their attitudes to environmental issues – but less in their attitudes to science in general. First results of the ROSES-survey among 15-year-old students in Norway | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2022 Universitetsforlaget AS. | en_US |
dc.source.pagenumber | 116-130 | en_US |
dc.source.volume | 106 | en_US |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/npt.106.2.4 | |
dc.identifier.cristin | 2043827 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |