Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjar, Harald
dc.contributor.authorAschim, Elin Leirvoll
dc.contributor.authorAae, Rune
dc.date.accessioned2022-09-09T12:19:04Z
dc.date.available2022-09-09T12:19:04Z
dc.date.created2022-08-17T13:19:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationBjar, H., Aschim, E. L. & Aae, R. (2022). Norske jenter og gutter i ungdomsskolen har blitt likere i naturfaginteresse – men mer ulike når det gjelder miljøengasjement. Første resultater fra den norske ROSES-undersøkelsen 2020. Norsk pedagogisk tidsskrift, 106(2), 116-130.en_US
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016911
dc.description.abstractI denne artikkelen presenterer vi data fra en spørreundersøkelse i 2019/20 blant norske 10. klassinger om naturfag og teknologi. Undersøkelsen (kalt ROSES) bygger på ROSE-prosjektet, som ble ledet av Svein Sjøberg i første del av 2000-tallet. Når vi sammenlikner elevers svar i ROSES og ROSE, ser vi tegn til økt interesse for naturfag blant jenter på flere områder og en viss nedgang blant gutter – og at begge kjønn nå oppfatter naturfag og teknologi som enda viktigere for samfunnet. Kjønnsforskjellene i interesse for naturfag blant norske 15-åringer ser dermed ut til å ha blitt mindre enn de var tidlig på 2000-tallet. På den annen side øker kjønnsforskjellene på spørsmål om miljø og bærekraftig utvikling, og spesielt jentene er klart mer bekymret for framtiden.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleNorske jenter og gutter i ungdomsskolen har blitt likere i naturfaginteresse – men mer ulike når det gjelder miljøengasjement. Første resultater fra den norske ROSES-undersøkelsen 2020en_US
dc.title.alternativeGirls and boys now differ more strongly in their attitudes to environmental issues – but less in their attitudes to science in general. First results of the ROSES-survey among 15-year-old students in Norwayen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Universitetsforlaget AS.en_US
dc.source.pagenumber116-130en_US
dc.source.volume106en_US
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriften_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/npt.106.2.4
dc.identifier.cristin2043827
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel