Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWeiss, Michael
dc.contributor.advisorHelskog, Guro Hansen
dc.contributor.authorUrsin, Birgitte
dc.date.accessioned2022-09-02T16:41:15Z
dc.date.available2022-09-02T16:41:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6603882:50729779
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015504
dc.description.abstractMasteroppgaven hadde som utgangspunkt å undersøke opplevelsen av dysleksiens tyngde gjennom en oppvekst, og å forstå nyansene i erfaringene, for å kunne bidra til god pedagogikk og ledelse i skolen. Problemstillingen som tas opp er: Hvordan erfares det å ha dysleksi i møte med forventningene til lese- og skriveferdigheter i vår tids utdanningskultur? For å svare på problemstillingen brukes en refleksiv praksisforskningstilnærming (ref. Lindseth) der det fremfortelles, og reflekteres kritisk og teoretisk over, fire historier fra egen skoleerfaring som dyslektiker. Det som kommer til overflaten i løpet av studiet er, at det som står på spill ikke dreier seg om de konkrete vanskene, men derimot om kampen for å ha rett til å eksistere som fri når anerkjennelse uteblir. Ved å se det som har kommet frem opp mot pedagogikk og utdanningsledelse, argumenteres det for nødvendigheten av en bevissthet om følelsers verdi i utdannings- og danningsprosesser.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFanget i lesing og skriving En refleksiv praksisforskningsstudie av det å leve med dysleksi i skole og høyere utdanning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel