Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSommer, Mona
dc.contributor.authorKlevan, Trude
dc.contributor.authorKrane, Vibeke
dc.date.accessioned2022-09-01T10:23:21Z
dc.date.available2022-09-01T10:23:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-7206-702-0
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015090
dc.description.abstractMed fellesskapet som fundament - erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale likepersoner i BaR Bakgrunn Digital Likeperson er et nytt likepersonstilbud i regi av organisasjonen Barn av Rusmisbrukere (BaR). Gjennom det nye tilbudet Digital Likeperson vil brukerne få mulighet til å møte likepersonen gjennom videosamtaler. Brukerne får tilbud om inntil fem samtaler med en fast samtalepartner som foregår over en avtalt periode. Likepersonene har selv erfart å ha foreldre med rusutfordringer og bruker sine egne erfaringer som ressurs for å hjelpe og støtte brukeren. Et av målene med tilbudet er at brukerne skal få møte likepersoner som er trygge i sin erfaringsbaserte kunnskap, som får opplæring i rollen og som får god oppfølging for å kunne stå i rollen som likeperson. I januar – juni 2022 ble det gjennomført en testperiode av tilbudet Digital Likeperson. Digitalt likepersonsarbeid er en tilnærming i stor utvikling med begrenset forskningsbasert kunnskap. Testperioden av denne første opplæringen og gjennomføringen av Digital Likeperson-tilbudet ga en mulighet for å innhente kunnskap om hvordan likepersonene opplever å gå inn i denne rollen og hvilke behov de hadde for opplæring og veiledning for å mestre rollen best mulig. Med dette som bakgrunn inngikk BaR et samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Sammen utførte vi en aksjonsstudie, der erfaringer fra likepersoner ga nyttig innsikt som danner et grunnlag for å videreutvikle opplæringstilbudet av digitale likepersoner. Hensikten med studien var å bidra til kunnskap som kan videreutvikle og styrke opplæring og veiledning av digitale likepersoner i organisasjonen BaR. Følgende problemstilling ble lagt til grunn: Hvordan oppleves rollen som digital likeperson og hvordan kan opplæring og veiledning bidra til at likepersonene mestrer rollen best mulig? Problemstillingen ble utforsket ved hjelp av følgende forskningsspørsmål: 1. Hvordan oppleves rollen som likeperson/digital likeperson? 2. Hvilke erfaringer har likepersoner i BaR med opplæringstilbudet «Digital Likeperson»? Metode Studien har et beskrivende, utforskende og fortolkende design. Tilnærmingen er kvalitativ med bruk av fokusgruppeintervjuer i dataskapingsprosessen. I studien ble en samarbeidsbasert forskningsmetodologi lagt til grunn. Dette innebar at forskere og ressurspersoner med ulike erfaringer deltok i forskingsprosessen. Det ble gjennomført to fokusgruppeintervjuer med til sammen fem likepersoner. Funn I analysearbeidet ble det benyttet en tematisk analyse som fokuserte på deltakernes opplevelse av rollen og erfaringer med opplæring og veiledning. Funnene viser at likepersonrollen opplevdes som en måte å kunne bruke vonde erfaringer til noe meningsfullt for andre. Som likepersoner opplevde deltakerne å bidra med normalitet og håp. Å utøve rollen som likeperson kunne også være krevende, og deltakerne kjente at det var mye de måtte tåle og håndtere av brukernes beskrivelser av sin livssituasjon. Studien viser at deltakerne verdsatte at opplæringen hadde fokus på det relasjonelle og det personlige. Videre kom det frem positive erfaringer med at likepersonene hadde fått opplæring i konkrete samtaleverktøy de kunne benytte seg av i samtalene med brukerne. Fellesskapet mellom likepersonene ble løftet frem som betydningsfullt i opplæringsprosessen. Det ble skapt et sterkt samhold mellom deltakerne i opplæringen og dette ga styrke til å våge og tåle å stå i rollen som likeperson. En opplevelse av å alltid kunne ta kontakt med veiledere og tilgjengelige ressurspersoner i BaR bidro til trygghet og mestring av rollen. Foreløpige konklusjoner og anbefalinger Deltakerne i studien ga uttrykk for at de opplevde rollen som digital likeperson som givende og meningsfull. De forsto sin rolle som først og fremst å være et medmenneske, som setter den andres opplevelse og situasjon i fokus for samtalene. Funnene viser videre at en vesentlig drivkraft for deltakerne i studien var fellesskapet mellom likepersonene. I fellesskapet ble de styrket og løftet frem av hverandre. Funnene viser videre at deltakerne var fornøyde med opplæringen, veiledningen og oppfølgingen de fikk i testperioden. Opplæring og trening i bruk av digital plattform og konkrete samtaleverktøy, og rom for refleksjon rundt ønskede holdninger i møte med brukerne ble løftet frem som nyttig og bidro til å skape trygghet i rollen. Å ha tilgang til veiledere og ressurspersoner i BaR var også vesentlig for en opplevelse av å være ivaretatt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;103
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectdigital likepersonen_US
dc.subjectlikepersonstilbuden_US
dc.subjectrusen_US
dc.subjectpårørendeen_US
dc.titleMed fellesskapet som fundament: Erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale likepersoner i BaRen_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.source.pagenumber51en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 6000515en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/