«Men nå har vi fått enda et bein å stå på»: Et aksjonsforksningsprosjekt om veiledet lek som undervisningsmetode i begynneropplæringen
Abstract
I denne mastergradsavhandlingen er det gjennomført et aksjonsforskningsprosjekt om veiledet lek med bakgrunn i problemstillingen: Hvordan kan et aksjonslæringsprosjekt om veiledet lek som undervisningsmetode utvikle kompetansen til lærere i begynneropplæringen? Seks lærere på første trinn gjennomførte lekbaserte undervisningsmetoder i flere omganger og evaluerte dette i etterkant. Bakgrunnen for denne forskningen er knyttet til debatten om lekens plass i skolen. I fagfornyelsen har leken blitt forstått som en nødvendig aktivitet for trivsel og utvikling, og inkludert som en av aktivitetene som skal tilrettelegges for i skolens virksomhet. Det er både delte meninger om og usikkerhet rundt hvordan lek kan realiseres som læringsarbeid i skolen. Litteraturgjennomgangen avdekker at det finnes mye forskning om lekbasert pedagogikk og veiledet lek, men lite om hvordan denne kunnskapen kan oversettes til praksis. Funnene fra aksjonene avdekket at aksjonslæring egner seg som metode for å utvikle profesjonell kompetanse i lekbasert pedagogikk. I tillegg indikerer funnene at veiledet lek som undervisningsmetode kan gi rike muligheter for både lek og meningsfull opplæring i de grunnleggende ferdighetene. Ved å drøfte forskningsfunn med teori og forskning, har en utvidet teoretisk og praktisk forståelse for veiledet lek oppstått. Dette er presentert som en modell for veiledet lek. Den teoretiske og praktiske kunnskapen som er utviklet gjennom dette mastergradsarbeidet har gitt meg en begynnende kompetanse som profesjonell leker og økt trygghet i rollen som begynneropplæringslærer. I tillegg anser jeg også denne mastergraden som et bidrag til andre profesjonsutøveres kompetanseutvikling i lekbasert pedagogikk.
Nøkkelord: lekbasert pedagogikk, veiledet lek, kompetanseutvikling, aksjonsforskning, aksjonslæring, begynneropplæring