Show simple item record

dc.contributor.authorKruse, Kirsten Linnea
dc.contributor.authorRoksvåg, Karete
dc.date.accessioned2022-08-24T09:08:30Z
dc.date.available2022-08-24T09:08:30Z
dc.date.created2021-12-14T14:27:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKruse, K. L., & Roksvåg, K. (2021). Møter mellom tekst og digital collage–en didaktisk, estetisk og multimodal tilnærming. Sakprosa, 13(1), 1-42.en_US
dc.identifier.issn1502-6000
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013210
dc.description.abstractDenne studien er en empirisk utforsking av et tverrfaglig læringsdesign som omhandler skapende arbeid med digitale og multimodale collager i en lærerutdanningskontekst innenfor fagene norsk og kunst og håndverk. Målet med studien er å tilføre tekster, i dette tilfellet dikt, men med overføringsverdi til sakprosa, et nytt meningspotensial og skape en ny estetisk opplevelse og forståelse. Forskningsspørsmålet som besvares er følgende: Hva kjennetegner lærerstudenters multimodale og estetiske produkt og forståelse utviklet gjennom bildeskapende arbeid med dikt og collage, og hvilke didaktiske potensialer og utvidelsesmuligheter ligger i denne arbeidsformen? Kombinasjonen av sosialsemiotikk, kunstfaglig teori og fagdidaktikk utgjør det teoretiske rammeverket for studien. Utvalgte begreper som fokuseres i analysen er multimodalt samspill, den medskapende dimensjonen, litterære og visuelle metaforer samt transparens som symbolsk virkemiddel i collage. Analysene av studentenes collager og refleksjonstekster har vist at dikt i møte med den digitale collagen fører til nye muligheter for å leke, tolke og tenke gjennom komplekse multimodale metaforer og materialer. En slik tilnærmingsmåte involverer både sanser, refleksjon og studentens egen erfaringsbakgrunn og gjør tekstene relevante på en ny måte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleMøter mellom tekst og digital collage – en didaktisk, estetisk og multimodal tilnærmingen_US
dc.title.alternativeCreative work with text and digital collage – a didactic, aesthetic and multimodal approachen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder2021 © Sakprosaen_US
dc.source.pagenumber1-42en_US
dc.source.volume13en_US
dc.source.journalSakprosaen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/sakprosa.8109
dc.identifier.cristin1968415
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpreprint
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record