dc.contributor.author | Kruse, Kirsten Linnea | |
dc.contributor.author | Roksvåg, Karete | |
dc.date.accessioned | 2022-08-24T09:08:30Z | |
dc.date.available | 2022-08-24T09:08:30Z | |
dc.date.created | 2021-12-14T14:27:35Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Kruse, K. L., & Roksvåg, K. (2021). Møter mellom tekst og digital collage–en didaktisk, estetisk og multimodal tilnærming. Sakprosa, 13(1), 1-42. | en_US |
dc.identifier.issn | 1502-6000 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3013210 | |
dc.description.abstract | Denne studien er en empirisk utforsking av et tverrfaglig læringsdesign som omhandler skapende arbeid med digitale og multimodale collager i en lærerutdanningskontekst innenfor fagene norsk og kunst og håndverk. Målet med studien er å tilføre tekster, i dette tilfellet dikt, men med overføringsverdi til sakprosa, et nytt meningspotensial og skape en ny estetisk opplevelse og forståelse. Forskningsspørsmålet som besvares er følgende: Hva kjennetegner lærerstudenters multimodale og estetiske produkt og forståelse utviklet gjennom bildeskapende arbeid med dikt og collage, og hvilke didaktiske potensialer og utvidelsesmuligheter ligger i denne arbeidsformen? Kombinasjonen av sosialsemiotikk, kunstfaglig teori og fagdidaktikk utgjør det teoretiske rammeverket for studien. Utvalgte begreper som fokuseres i analysen er multimodalt samspill, den medskapende dimensjonen, litterære og visuelle metaforer samt transparens som symbolsk virkemiddel i collage. Analysene av studentenes collager og refleksjonstekster har vist at dikt i møte med den digitale collagen fører til nye muligheter for å leke, tolke og tenke gjennom komplekse multimodale metaforer og materialer. En slik tilnærmingsmåte involverer både sanser, refleksjon og studentens egen erfaringsbakgrunn og gjør tekstene relevante på en ny måte. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Møter mellom tekst og digital collage – en didaktisk, estetisk og multimodal tilnærming | en_US |
dc.title.alternative | Creative work with text and digital collage – a didactic, aesthetic and multimodal approach | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | 2021 © Sakprosa | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-42 | en_US |
dc.source.volume | 13 | en_US |
dc.source.journal | Sakprosa | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5617/sakprosa.8109 | |
dc.identifier.cristin | 1968415 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | preprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |