Nyutdannede barnehagelæreres opplevelser av veiledningsordningen
dc.contributor.advisor | Eik, Liv Torunn | |
dc.contributor.author | Bueng, Charlotte Lunder | |
dc.contributor.author | Monsen, Helene | |
dc.date.accessioned | 2022-08-15T16:41:46Z | |
dc.date.available | 2022-08-15T16:41:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6603882:50675492 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3011967 | |
dc.description.abstract | Temaet i denne studien er veiledning av nyutdannede barnehagelærere. Formålet med studien er å få et innblikk i nyutdannedes opplevelser av veiledningsordningen de har mottatt i overgangen fra utdanning til yrke. Problemstillingen vi har valgt for vår studie er følgende: Hvordan opplever nyutdannede barnehagelærere sitt utbytte av veiledningsordningen i overgang fra utdanning til yrke? For å få en innsikt i opplevelsene av veiledningsordningen, har fire informanter fra ulike kommuner blitt intervjuet gjennom et kvalitativt semistrukturert intervju. Funnene i studien viser at det er variasjoner i opplevelsene og erfaringene rundt veiledning. Et sentralt funn er at informantene virker samstemte over at overgangen oppleves som utfordrende. Det viser seg at det er vanskelig for deltakerne i studien å se sammenhengen mellom kunnskapen tilegnet gjennom utdanningsforløpet og de yrkespraktiske ferdigheter som kreves i møte med krav og forventninger i profesjonen. Resultatene fra studien viser at veiledning kan være en god arena som kan bidra til å se og forstå denne sammenhengen tydeligere. Gjennom informantenes utsagn og beskrivelser vises det at organiseringen og strukturen i veiledningen har vært av betydelige forskjeller. Noe som har resultert i at utbytte av veiledningen har vært varierende for deres videre profesjonskvalifisering i barnehagen. | |
dc.description.abstract | ||
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Nyutdannede barnehagelæreres opplevelser av veiledningsordningen | |
dc.type | Master thesis |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Master i pedagogikk [203]