Show simple item record

dc.contributor.advisorEik, Liv Torunn
dc.contributor.authorBueng, Charlotte Lunder
dc.contributor.authorMonsen, Helene
dc.date.accessioned2022-08-15T16:41:46Z
dc.date.available2022-08-15T16:41:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6603882:50675492
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011967
dc.description.abstractTemaet i denne studien er veiledning av nyutdannede barnehagelærere. Formålet med studien er å få et innblikk i nyutdannedes opplevelser av veiledningsordningen de har mottatt i overgangen fra utdanning til yrke. Problemstillingen vi har valgt for vår studie er følgende: Hvordan opplever nyutdannede barnehagelærere sitt utbytte av veiledningsordningen i overgang fra utdanning til yrke? For å få en innsikt i opplevelsene av veiledningsordningen, har fire informanter fra ulike kommuner blitt intervjuet gjennom et kvalitativt semistrukturert intervju. Funnene i studien viser at det er variasjoner i opplevelsene og erfaringene rundt veiledning. Et sentralt funn er at informantene virker samstemte over at overgangen oppleves som utfordrende. Det viser seg at det er vanskelig for deltakerne i studien å se sammenhengen mellom kunnskapen tilegnet gjennom utdanningsforløpet og de yrkespraktiske ferdigheter som kreves i møte med krav og forventninger i profesjonen. Resultatene fra studien viser at veiledning kan være en god arena som kan bidra til å se og forstå denne sammenhengen tydeligere. Gjennom informantenes utsagn og beskrivelser vises det at organiseringen og strukturen i veiledningen har vært av betydelige forskjeller. Noe som har resultert i at utbytte av veiledningen har vært varierende for deres videre profesjonskvalifisering i barnehagen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleNyutdannede barnehagelæreres opplevelser av veiledningsordningen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record