dc.description.abstract | Denne studien vil ta for seg temaet «læringsbrett i begynneropplæringen». Når barna begynner på skolen, har de med seg mange ulike erfaringer, kunnskaper og ferdigheter. Barna har forventninger om å lære å lese, skrive og regne. Opplæringen skal ta utgangspunkt i barnas ståsted, og læreren skal stimulere til lærelyst forteller Utdanningsdirektoratet (2020).
Med denne studien ønsker jeg å undersøke nærmere hvordan lærere opplever innføring og bruk av læringsbrett i begynneropplæringen. Her vil jeg ta utgangspunkt i hvilke muligheter og hvilke utfordringer som lærerne erfarer ved bruken av læringsbrett som digitalt verktøy. Prosjektet er avgrenset og med fokus på læringsbrett i begynneropplæringen.
Bakgrunnen for prosjektet er at som et resultat av koronapandemien så man økt bruk og digitalisering i skolene. Dette førte også blant annet til at flere benyttet seg av læringsbrett som et digitalt verktøy i begynneropplæringen.
Prosjektet tar utgangspunkt i en kvalitativ forskningsmetode, der jeg benyttet meg av egne observasjoner i to ulike førsteklasser, og to intervjuer av lærere i første klasse, der begge informantene både brukte og hadde erfaring med innføring og bruk av læringsbrett i undervisningen.
Dette prosjektet viser at når læringsbrett blir innført i skolene, ligger ofte mye av fokuset på det digitale verktøyet i seg selv. Derimot viser blant annet resultater fra denne studien at betydningen av vektlegging av lærernes digitale kompetanse er veldig viktig når det kommer til elevenes læringsutbytte. | |