Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønningen, Grete Eide
dc.contributor.authorKurdi, Leyla
dc.date.accessioned2022-08-11T16:42:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6592797:50400805
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011428
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Pasienter som er syke og pleietrengende vil ha behov for hjelp til å ivareta tannhelsen. Min oppgave tar for seg tverrfaglig samarbeid mellom den offentlige Tannhelsetjenesten (DOT) og Hjemmetjenesten. Studien er utført i Sørøst Norge. Formål: Jeg har sett på hvilke faktorer det er som leder til tverrfaglig samarbeid og hvilke kriterier som er tilstede for at samarbeide skal være vellykket på ledernivå mellom de to tjenestene. Tema og problemstilling: Tema for denne oppgave er tverrfaglig samarbeid mellom den offentlige tannhelsetjenesten og Hjemmetjenesten. Jeg har sett på hvilke forutsetninger det er som leder til tverrfaglig samarbeid. Problemstillingen som er tatt utgangspunkt i kunnskapsstatus er: Hvordan kan et godt samarbeid mellom tannhelsetjenesten og Hjemmetjenesten foregå? Metode: Dette er en kvalitativ studie med semistrukturerte intervjuer på lederne i de to tjenestene. Analysemetoden er gjort etter Kvale &Brinkmann (2015). Hovedfunn: Hovedfunnene som er gjort er at samarbeidet må være forankret både i DOT og Hjemmetjenesten. Det viktigste kriteriet er gode relasjoner mellom tjenestene og lederne. Videre funn viser at det må være rutiner for samarbeid og at man må etablere felles mål, da det vil styrke samarbeidet. Andre faktorer som må være tilstede er kompetanse, interesse og tillit.
dc.description.abstractAbstract Background: Patients who are ill and in need of care will need help to take care of dental health. My thesis deals with interdisciplinary collaboration between the public Dental Health Service (DOT) and the Home Service. The study was conducted in southeastern Norway. Purpose/objective: The purpose is to look at the criteria that are present for collaboration to be successful at management level between the two services.Theme and research question: Theme and problem: The theme for this assignment is interdisciplinary collaboration between the dental health service and the home service. I have looked at the factors that lead to interdisciplinary collaboration. The problem that is based on the status of knowledge is: How can o good collaboration take place between the dental health service and the home service? Method: This is a qualitative study with semi-structured interviews of the leaders of the two services. The analysis method made according to Kvale & Brinkmann (2015). Findings: The main finding that has been made is that the collaboration must be rooted in both DOT and the Home Service. The most important criterion is good relations between the services and the managers. Further findings show that there must be routines for cooperation and that common goals must be established. Other factors that must be present are competence, interest and trust.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSamarbeid mellom Tannhelsetjenesten og Hjemmetjenesten
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel