Andreårselever i norsk folkehøgskole – en venn eller en ansatt?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3011414Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master i pedagogikk [231]
Sammendrag
Denne studien undersøker andreårselevers læring i folkehøgskolen i lys av sosial læringsteori og presenterer en analyse av hvordan andreårselevenes praksis påvirker deres læring i rollen som andreårselever i folkehøgskolen. Måten det har blitt gått frem for å lære mer om andreårselevrollen i dette studiet er gjennom en kvalitativ metode hvor to folkehøgskolers andreårselever har blitt intervjuet. Det har blitt samlet inn refleksive tekster med informasjon fra andreårselevene. I tekstene reflekterer de rundt deres praksis som andreårselever. Andreårselever er legitime perifere deltakere i folkehøgskolens praksisfellesskaper og får kunnskap og kompetanse, samt tilegner seg ferdigheter til å tilpasse sin praksis i møte med de forventinger og regler som kreves for å delta i de fellesskapene de står i. I rollen de har erfarer de å være i prosess hvor deres identitet forhandles og endres kontinuerlig. Å være i andreårselevrollen som «elev» oppfattes å være upresis i møte med de observasjoner som har blitt gjort i møte med det innsamlede materialet. Denne studien har funnet ut at andreårseleven ikke går gjennom et nytt folkehøgskoleår uten å erfare læring, men også at de danner sitt eget praksisfellesskap i folkehøgskolen hvor det er nær sammenheng mellom deres praksis og læring i folkehøgskolen.