Naturerfaringer som en inngang til skapende arbeid
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3011389Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg naturerfaringer som en inngang til skapende prosesser. Det teoretiske området for undersøkelsen problematiserer forholdet mellom mennesker og naturen som eksisterer utenfor oss og søker nye muligheter for å bidra til en mindre antroposentrisk verdensforståelse. Bærekraft og miljø er temaer tydelig forankret i dagens læreplan, men i faget kunst og håndverk er det i all hovedsak knyttet til arbeid med materialer, i en kontekst av nyttefunksjon, reparasjon og pragmatisk miljøhensyn. Jeg stiller i oppgaven spørsmål ved hvordan en skole basert på et mindre menneskesentrert fundament kunne se ut og undersøker hvilke muligheter som eksisterer for utvikling av våre forhold til naturen i faget kunst og håndverk, og på et personlig plan, med utgangspunkt i naturerfaringer som en inngang til skapende prosesser.
Området utforskes gjennom en didaktisk undersøkelse med en elevgruppe i grunnskolen og gjennom en egen skapende undersøkelse og utforskning, hvor naturerfaringer er inngangen til den skapende prosessen. Gjennom utprøvning av undervisning og estetiske aktiviteter som tar utgangspunkt i et lokalt naturområde, forsøker jeg å se hvilke muligheter og potensialer som finnes i disse tilnærmingene, og hvilke forståelser omkring natur det mulig kan bidra til i en didaktisk sammenheng. I min egen undersøkelse ser jeg på hvordan jeg selv, gjennom arbeid med fotografi i naturerfaringene, kunne forstå egne erfaringer som en inngang til en videre skapende prosess.
Undersøkelsen viser at naturområder som en inngang til estetiske aktiviteter tillater frihet for utforskning, glede og nysgjerrighet i undersøkelsen med elevene, og åpnet opp for noen av elevenes muligheter for å tilegne seg nye forståelser og refleksjoner rundt natur. I min undersøkelse ble estetisk dokumentasjon gjennom fotografi og loggføring en måte å erfare bevissthet og oppmerksomhet på mine egne omgivelser i naturen. Disse erfaringene ble en inngang til en skapende prosess som gikk videre utenfor selve naturerfaringene, med vekt på uttrykk som et resultat av erfaringene.