Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsgaard, Ann Kristin
dc.contributor.authorHåkonsen, Heidi
dc.date.accessioned2022-08-04T16:41:20Z
dc.date.available2022-08-04T16:41:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6603882:50796211
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010198
dc.description.abstractI denne kvalitative studien har jeg utforsket hvordan informanter fra barnehage og skole beskriver samarbeidet i overgangen mellom de to institusjonene. Jeg ønsket å rette søkelys på hvordan samarbeidet ivaretar barn med eksternalisert atferd, og formulerte dermed følgende problemstilling: Hvordan kan samarbeidet i overgangen mellom barnehage og skole ivareta barn med atferdsvansker? Jeg belyser temaet med tidligere forskning og teori om samarbeid, atferdsvansker og normalitet. Studiens teoretiske rammeverk er Bronfenbrenners (1979) utviklingsøkologiske modell, da denne kan bidra til å identifisere elementer i overgangen som er av betydning for et godt samarbeid og en god overgang for barn med atferdsvansker. For å besvare problemstillingen har jeg anvendt kvalitativ forskningsmetode, med en sosialkonstruktivistisk tilnærming. Empirien er samlet inn gjennom semistrukturert intervjuer, og videre har jeg brukt tematisk analyse som verktøy for å identifisere, analysere og finne mønstre i den innsamlede empirien. Jeg benyttet meg her av Braun & Clarke (2006) sine seks faser som retningslinjer for hvordan analysen kunne gjennomføres. Studiens funn viser at det er flere faktorer som er av betydning for samarbeidet om barn med atferdsvansker. Det første funne jeg presenterer dreier seg om hvilket syn informantene har på disse barna, og hvordan barn med atferdsvansker befinner seg utenfor en «normalboks». Det kommer frem at de jobber med og møter disse barna på en annen måte. Funnene viser også at et godt samarbeid er spesielt betydningsfullt for barn med atferdsvansker. Det er allikevel mellommenneskelige og strukturelle faktorer som gjør at samarbeidet fungerer mer eller mindre optimalt. Med utgangspunkt i funnene diskuterer jeg i hovedsak to spørsmål: * Hvordan jobber de ansatte i barnehage og skole med forberedelser, tilrettelegging og oppfølging for barn med atferdsvansker? * Hvilke strukturelle og mellommenneskelige faktorer er av betydning i samarbeidet for en god overgang for barn med atferdsvansker? Jeg avslutter med å påpeke at temaet samarbeid i overgangen fremdeles er et felt med behov for forskning. Det kan se ut til at vi trenger mer kunnskap om hverandre og et mer systematisk samarbeid mellom barnehage og skole. Jeg mener det er et spesielt behov for å få kunnskap om hva barn med atferdsvansker trenger for å oppleve en god overgang.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMed blanke ark og ny start? En kvalitativ studie av samarbeidet mellom barnehage og skole om overgang for barn med adferdsvansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel