Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBurner, Tony
dc.contributor.authorAlvestad, Karl Christian
dc.contributor.authorBrazier, Eirik
dc.contributor.authorGustavsen, Trond Stølen
dc.contributor.authorKacerja, Suela
dc.contributor.authorRuud, Lise Camilla
dc.contributor.authorSalvesen, Geir Sigvard
dc.contributor.authorSchipor, Delia
dc.date.accessioned2022-06-29T06:27:16Z
dc.date.available2022-06-29T06:27:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-7206-668-9
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001411
dc.description.abstractDenne delrapporten rapporterer fra kvalitative data fra et pågående longitudinelt evaluerings-prosjekt, «Evaluering av hvordan Fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». Det har vært samlet intervju- og observasjonsdata fra fire ulike case-skoler i fire fag: engelsk, matematikk, musikk og samfunnsfag. Rapporten har hatt som mål å si noe om hvordan lærere arbeider med implementering av Fagfornyelsen, mer spesifikt: • endringer i hvordan man underviser og vurderer, endringer av lærer- og elevrollen, og endring i fagenes innhold • hvordan de ulike elementene i Fagfornyelsen tas i bruk i enkeltfag • hvordan skole- og læringsmiljøet danner kollektive læreprosesser • hva som fremmer eller ev. hemmer implementeringen av Fagfornyelsen i skolene og i enkeltfag Til tross for Covid19-pandemien som rammet datainnsamling særlig høstterminen 2021 og starten av vårterminen 2022, har forskerteamet fulgt opprinnelig plan for intervjuer og til dels også observasjoner. Flere av case-skolene har ikke blitt med i denne delrapporten hva gjelder observasjoner, men disse dataene vil følge med i neste rapport. Poenget med denne longitu-dinelle studien er nettopp å vise endringer over tid. Funnene i denne delrapporten viser at skoleledelsen er viktig for implementering av Fagfornyelsen, men at lærerne opplever støtte og organisering i varierende grad. En mer aktivisert elevrolle beskrives av lærerne og observeres av forskerne. Tverrfaglighet, tverrfaglige temaer og til dels dybdelæring og underveisvurdering gjennomsyrer arbeidet i klasserommet. Det samme kan ikke sies om kjerneelementene, den overordnede delen av læreplanen og profesjonsfaglig digital kompetanse. Kompetansemålene oppleves som mer «åpne» og noe som gir mer «frihet». Samtidig rapporterer lærerne at de mangler tid til å utnytte seg av denne friheten. Ikke minst har Covid19pandemien lagt beslag på tiden, men også pandemien har vært et tveegget sverd hvor f.eks. det rapporteres om mer tid til god underveisvurdering under hjemmeskole. Det oppleves videre utfordrende å være en liten skole med få eller ingen andre faglærere å samarbeide med om implementering av Fagfornyelsen. Generelt etterspør lærerne, både på små og større skoler, arenaer for å videreutvikle profesjonsfellesskap og samarbeidskulturer i forbindelse med Fagfornyelsen. Lærerne etterspør også læringsressurser som er oppdaterte og relevante for barnetrinnet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;91
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectfagfornyelsenen_US
dc.subjectskoleutviklingen_US
dc.subjectlæreplaneren_US
dc.titleEvaFag 2025: Evaluering av Fagfornyelsen : Realiseringer av læreplanen i spesifikke fag. Arbeidspakke 1, Delrapport 1en_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber78en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/