Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMette Bunting
dc.contributor.authorJacobsen, Rikke
dc.date.accessioned2022-04-22T16:41:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6503265:48661442
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2992353
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om ungdom som har fortalt om subjektive opplevelser knyttet til mobbing i skolen, og hva slags tiltak som ble gjort i skolen som organisasjon. Dette har vært en kvalitativ undersøkelse i form av en indirekte tilnærming. Hovedbudskapet med denne undersøkelsen har vært å tilegne seg innsikt i hvordan disse ungdommene har erfart mobbeopplevelsene i skolehverdagen. Videre har jeg valgt 2 forskingsspørsmål som er følgende: Hva forteller ungdommene om egne erfaringer i forhold til mobbing? Hva forteller ungdommene om erfaringer knyttet til mobbing i skolen, og hvilke tiltak har skolen som organisasjon gjort? Jeg har skrevet min oppgave i forbindelse med prosjektet Marginalisation and CO-Created Education (MaCE) som er knyttet til Erasmus-programmet. Prosjektet baserer seg på en indirekte tilnærming av ungdommer og hvilke erfaringer de har fra skolekonteksten, institusjoner og evt. skoleavbrudd. MaCE er et prosjekt som samarbeider på tvers av landegrensene i tilknytning til University College i Danmark, University of Cumbria i England og Universitetet i Sørøst-Norge. MaCE har en unik database med inntil 67 ulike intervjuer fra unge stemmer som har blitt utført av både forskere og medstudenter i forbindelse med prosjektet. Ungdommene som har deltatt er mellom 16 og 25 år. Gruppen er knyttet til de som selv har utdanning ved yrkesfagligbakgrunn der det er høyt frafall, skoleavbrudd, en tilknytting til NAV eller har en erfaring med å selv ikke tilhøre arbeidslivet eller ha fullført egen utdanning. Ungdommene som har blitt intervjuet har gitt uttrykk for at det viktigste for dem var å føle seg verdsatt, akseptert og det å ha en tilhørighet i felleskapet som kunne føre til sosial aksept. Dette viser at det er viktig for ansatte i skolen å sette søkelyset mot inkludering og trygget i skolen. Det at voksene i skolen ga en form for omsorg blant elevene ved å være tøffe nok til å bryte inn tidlig i slåsskamper og ha null toleranse for mobbing. Det viste seg å gi en positiv ringvirkning som var enormt viktig for elevene ved at de følte seg ivaretatt av de voksene i skolen. Med hovedfokus på elevenes erfaringer med mobbing i skolen og hvilke tiltak skolen skulle ha gjort ved å jobbe forebyggende mot mobbing blant for elevene. Hvordan kan ledelsen og de ansatte i skolen sikre et godt psykososialt miljø for alle elever som går på skolen. Teorien og analysen er grunnlaget for å få et bredere perspektiv i drøftingen
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Rektor sa vi hadde mobbefri skole, men blant annet meg sjæl, og flere andre ble mobba hele tida" (Morten 19 år)
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel