Show simple item record

dc.contributor.authorLarsgaard, Ann Kristin
dc.date.accessioned2022-04-07T11:28:41Z
dc.date.available2022-04-07T11:28:41Z
dc.date.created2022-01-18T14:57:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLarsgaard, A. K. (2021). Når kunnskaper møtes: En kvalitativ studie av kunnskapsforståelser i et samskapingsprosjekt. Tidsskrift for velferdsforskning, 24(4), 35-47.en_US
dc.identifier.issn0809-2052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2990514
dc.description.abstractKunnskapsgrunnlaget i sosialfaglige utdanninger er stadig debattert. En av diskusjonene handler om forholdet mellom ulike kunnskapsformer (Garsjø, 2016; Heggen & Dahl, 2017; Jordet & Roland, 2012). På den ene siden eksisterer det en bekymring knyttet til akademisering av utdanningene (Ekeland, 2014; Garsjø, 2016). Akademisering kan forstås som styrking av det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for utdanning og yrkesutøvelse (Osland, 2017). Samtidig diskuterer man erfaringskunnskapens plass i de ulike fagenes kunnskapsgrunnlag (Borg & Karlsson, 2011; Halås, 2018). Debatten aktualiseres gjennom nye forskrifter for sosialfaglige utdanninger (Kunnskapsdepartemenet, 2017). I nasjonale retningslinjer for barnevernspedagogutdanninger fremheves det at erfaringskunnskap, forstått som brukeres erfaringer, skal inngå som en viktig del av kunnskapsgrunnlaget (Kunnskapsdepartemenet, 2019). Fremtidens barnevernspedagoger skal i større grad samarbeide med brukere, og faglige vurderinger og utøvelse skal gjøres på grunnlag av brukernes kunnskap (Barneog likestillingsdepartementet, 2017; Røsdal et al., 2017). Dette aktualiserer en gammel, men likevel aktuell epistemologisk debatt om hva som er gyldig kunnskap, og hvordan ulike kunnskaper vektes i forhold til hverandre. Formålet med artikkelen er å belyse erfaringer med hva som skjer når erfaringskunnskap skal inkluderes i en barnevernspedagogutdanning dominert av fagkunnskap. Artikkelen tar sitt empiriske grunnlag fra samskapingsprosjektetMitt Liv utdanning, der ungdommermed erfaring fra barnevernet og lærere fra ulike barnevernutdanninger sammen arbeider for å inkludere barn og unges kunnskap som en del av barnevernspedagogutdanningen. Når jeg her hevder at de unge representerer erfaringskunnskap og lærere representerer fagkunnskap, må det forstås somen analytisk distinksjon for å få frembetydningen av kunnskap og kunnskapsforståelse. En slik distinksjon er nødvendig for å besvare artikkelens problemstilling: Hvilken betydning har kunnskapsforståelse når unge med erfaring fra barnevernet og lærere fra barnevernfaglige utdanninger skal samskape?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://www-idunn-no.ezproxy2.usn.no/doi/10.18261/issn.2464-3076-2021-04-03
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleNår kunnskaper møtes. En kvalitativ studie av kunnskapsforståelser i et samskapingsprosjekten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Author(s).en_US
dc.source.pagenumber35-47en_US
dc.source.volume24en_US
dc.source.journalTidsskrift for velferdsforskningen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.2464-3076-2021-04-03
dc.identifier.cristin1983781
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal