dc.contributor.author | Larsgaard, Ann Kristin | |
dc.date.accessioned | 2022-04-07T11:28:41Z | |
dc.date.available | 2022-04-07T11:28:41Z | |
dc.date.created | 2022-01-18T14:57:30Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Larsgaard, A. K. (2021). Når kunnskaper møtes: En kvalitativ studie av kunnskapsforståelser i et samskapingsprosjekt. Tidsskrift for velferdsforskning, 24(4), 35-47. | en_US |
dc.identifier.issn | 0809-2052 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2990514 | |
dc.description.abstract | Kunnskapsgrunnlaget i sosialfaglige utdanninger er stadig debattert. En av diskusjonene handler om forholdet mellom ulike kunnskapsformer (Garsjø, 2016; Heggen & Dahl, 2017; Jordet & Roland, 2012). På den ene siden eksisterer det en bekymring knyttet til akademisering av utdanningene (Ekeland, 2014; Garsjø, 2016). Akademisering kan forstås som styrking av det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for utdanning og yrkesutøvelse (Osland, 2017). Samtidig diskuterer man erfaringskunnskapens plass i de ulike fagenes kunnskapsgrunnlag (Borg & Karlsson, 2011; Halås, 2018). Debatten aktualiseres gjennom nye forskrifter for sosialfaglige utdanninger (Kunnskapsdepartemenet, 2017). I nasjonale retningslinjer for barnevernspedagogutdanninger fremheves det at erfaringskunnskap, forstått som brukeres erfaringer, skal inngå som en viktig del av kunnskapsgrunnlaget (Kunnskapsdepartemenet, 2019). Fremtidens barnevernspedagoger skal i større grad samarbeide med brukere, og faglige vurderinger og utøvelse skal gjøres på grunnlag av brukernes kunnskap (Barneog likestillingsdepartementet, 2017; Røsdal et al., 2017). Dette aktualiserer en gammel, men likevel aktuell epistemologisk debatt om hva som er gyldig kunnskap, og hvordan ulike kunnskaper vektes i forhold til hverandre.
Formålet med artikkelen er å belyse erfaringer med hva som skjer når erfaringskunnskap skal inkluderes i en barnevernspedagogutdanning dominert av fagkunnskap. Artikkelen tar sitt empiriske grunnlag fra samskapingsprosjektetMitt Liv utdanning, der ungdommermed erfaring fra barnevernet og lærere fra ulike barnevernutdanninger sammen arbeider for å inkludere barn og unges kunnskap som en del av barnevernspedagogutdanningen. Når jeg her hevder at de unge representerer erfaringskunnskap og lærere representerer fagkunnskap, må det forstås somen analytisk distinksjon for å få frembetydningen av kunnskap og kunnskapsforståelse. En slik distinksjon er nødvendig for å besvare artikkelens problemstilling: Hvilken betydning har kunnskapsforståelse når unge med erfaring fra barnevernet og lærere fra barnevernfaglige utdanninger skal samskape? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://www-idunn-no.ezproxy2.usn.no/doi/10.18261/issn.2464-3076-2021-04-03 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Når kunnskaper møtes. En kvalitativ studie av kunnskapsforståelser i et samskapingsprosjekt | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2021 Author(s). | en_US |
dc.source.pagenumber | 35-47 | en_US |
dc.source.volume | 24 | en_US |
dc.source.journal | Tidsskrift for velferdsforskning | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/issn.2464-3076-2021-04-03 | |
dc.identifier.cristin | 1983781 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |