Kopiering og kulturelle referanser som verktøy i bildeskaping: Opphavsrettslige utfordringer i undervisningen
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2985604Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for estetiske fag [105]
- Publikasjoner fra CRIStin [3865]
Originalversjon
Bergman, S. (2021). Kopiering og kulturelle referanser som verktøy i bildeskaping : Opphavsrettslige utfordringer i undervisningen. Nordic Journal of Art and Research, 10(1), 1-32. https://doi.org/10.7577/information.3692Sammendrag
Kopiering som verktøy i bildeskapende prosesser, og etiske og opphavsrettslige utfordringer i den forbindelse, er tema for denne artikkelen. For å undersøke temaet er det utviklet et undervisningsopplegg der studenter løser oppgaver gjennom å bruke og kopiere eksisterende verk. Eksempler fra studiens visuelle og skriftlige empiri presenteres i denne artikkelen, og er grunnlag for diskusjon om hvordan teori og kritisk refleksjon kan øves i studenters bildeskaping. Studien viser at denne type undervisning og oppgaver kan øke forståelsen av teori, når den må reflekteres over igjennom bildeskapende prosesser. Visuelle empiriske funn fra studien har vist seg hensiktsmessige som utgangspunkt for meningsutveksling og utvikling av kunnskap. Artikkelen gir et bidrag til formidling av kunnskap om opphavsrett i dagens visuelle delingskultur, spesielt med tanke på å forstå kopiering og kulturelle referanser i didaktisk kontekst.