Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Anna
dc.date.accessioned2015-08-31T12:58:42Z
dc.date.available2015-08-31T12:58:42Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/298294
dc.description.abstractBakgrunn: Helse- og omsorgstjenester er under stor forandring, offentlig sektor har og kommer til å ha store utfordringer. Masteroppgave beskriver noen utfordringer som mellomledere i helse- og omsorgstjenester i Norske kommunene mulig får ved implementering og bruk av velferdsteknologien. Det pågår og avsluttet flere prosjekter i kommunal sektor og studier i regi av KS, SINTEF, Høgskoler i forhold til dette tema. Det blir pekt på mange utfordringer ved introdusering av velferdsteknologien i organisasjonene. Hensikt med dette studie var å identifisere noen faktorer som mellomleder kunne brukt i sin arbeidet med organisasjonsutvikling. Jeg var også nysgjerrige på faglitteratur tilnærmingen som kan være aktuell som et slags beredskap til mellomledere for å identifisere og håndtere utfordringer og bygge robuste organisasjoner. Problemstilling: Hvilke organisatoriske problemstillinger må mellomleder i kommunale helse- og omsorgstjenester forberede seg til i arbeidet med å implementering og bruk av velferdsteknologi? Utvalg og metode: For å skaffe kunnskap til å belyse og utforske problemstillingen – kvalitativ metode ble benyttet. To individuell intervju blir gjennomført med kommunale medarbeidere: avdelingsleder og prosjektleder (rapportforfatter). Resultat: Gjennom kvalitativ og dokumentasjonsanalyse metoder viser min studie at det er samme utfordringer i de fleste norske kommuner, hvor kommunene sliter med mangelfull av blant annet medarbeiders motivasjonen, strukturene og systemene. Gjennom studie blir det identifisert flere utfordringsmomenter som for eksempel holdningene blant ansatte i forhold til innføring av velferdsteknologi. Kommunale strukturelle rammene er ikke tilpasset ennå til å drive med gode innovasjonsprosesser. Konklusjon: Kommunale mellomledere har utfordringer på flere arenaer i arbeidet med implementering og bruk av velferdsteknologi i organisasjonen. Dette skyldes i hovedsak at medarbeidere sliter noe med å identifisere behov for velferdsteknologi som virkemiddel i sin arbeidshverdag til tross av anbefalinger fra Helse- og omsorgsdepartementet og kommunenes positiv innstilling.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Buskerud og Vestfoldnb_NO
dc.titleInnovasjon i offentlig sektornb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel