Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKoren, Linn-Kristin Riegelhuth
dc.date.accessioned2015-06-23T07:37:25Z
dc.date.available2015-06-23T07:37:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/285386
dc.description.abstractBakgrunn: Idrettsglede og mestring har vært sentralt og viktig som en indre drivkraft for meg i min hverdag som toppidrettsutøver. Dette er utgangspunktet for studien. Toppidrettsungdomsskole er et relativt nytt satsningsområdet i Norge og det er ikke gjort forskning på feltet tidligere. På toppidrettsungdomsskolen kombinerer elevene idrett og skole allerede fra 14-årsalderen, og det kan påvirke opplevelsen av idrettsglede og mestring. Formål: Hensikten med studien var å undersøke opplevelsen av idrettsglede og mestring i hverdagen hos elever på en toppidrettsungdomsskolen. Det har resultert i følgende problemstilling: ”Hvordan beskriver elever på toppidrettsungdomsskolen opplevelsen av idrettsglede og mestring i sin hverdag?”. Studien er knyttet til helsefremmende arbeid. Metode: Studien har et kvalitativt forskningsdesign. Data er innhentet gjennom individ-gruppe-plenum (IGP) og fokusgruppeintervjuer. Utvalget besto av 15 elever (8 gutter og 7 jenter) fra to la gidretter på en utvalgt toppidrettsungdomsskole. Funn: Elevene la vekt på trivsel, fellesskap og støttende miljøer som sentralt for idrettsglede og mestring. Det samme gjaldt kosthold og restitusjon. Elevenes sier lite om opplevelsen av genuin idrettsglede, men antyder viktigheten av å vise glede og være sammen med andre. Foreldre, trenere og lærere er sentrale for elevene. Samspillet mellom skolen og idrettslaget var for det meste støttende og preget av trygghet, trivsel og godt samarbeid som fremmet læring, idrettsglede og mestring. Gjennom skolegangen ble mange mer selvstendige, tok egne valg, og var mer strukturerte enn før. Når miljøet ikke var støttende gikk det utover elevenes gjennomføring av skole og trening. Negative aspekter var: manglende respekt fra medelever og trenere, dårlig integrert skolemiljø, for stor totalbelastning og lite samarbeid mellom skolen og idrettslaget. Konklusjon: Elevene beskrev både hva som ga opplevelse av idrettsglede og mestring, og hva som gjorde at de ikke opplevde dette. Hver for seg og sammen virker faktorene inn på elevenes opplevelse av om helhetssituasjonen er helsefremmende eller ikke. Videre forskning er nødvendig for å finne ut mer, blant annet om genuin idrettsglede og i hvilken grad denne skolen på sikt er helsefremmende.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Buskerud og Vestfoldnb_NO
dc.title"Idrettsglede" : Hvordan beskriver elever på toppidrettsungdomsskolen opplevelsen av idrettsglede og mestring i sin hverdag?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel