Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrond Buland
dc.contributor.advisorPetra Røise
dc.contributor.advisorHerleik Baklid
dc.contributor.authorAusland, Lena
dc.date.accessioned2022-01-13T17:41:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:6459502:47798653
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2837345
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSom en avslutning på masterstudiet i karriereveiledning, har jeg gjennomført et kvantitativt forskningsprosjekt der jeg undersøkte hva elevene ved en videregående skole mener er kvalitet i karriereveiledning. Det har vært elevenes stemmer som har vært viktige og data ble samlet inn med den hensikt å utvikle en dypere forståelse av deres perspektiver. Studien undersøker hva elevene oppfatter som god karriereveiledning når det gjelder selve veiledningsprosessen og innholdet i veiledningsaktivitetene, det vi beskriver som karrierelæring i skolen. Elevenes stemmer er viktig både med tanke på å sikre kvalitet i karriereveiledningen i skolen, og også fordi medvirkning er en viktig del av dannelsesperspektivet og formålet med opplæringen. Opplæringen i skolen skal fremme demokrati og elevene skal ha rett til medansvar og medvirkning. Vi vet også at læringsmiljø som fremmer læring preges av at elever deltar aktivt. Studiet er gjennomført ved bruk av kvantitativ metode, hvor spørreskjema har produsert tallverdier som har blitt bearbeidet. I tillegg har undersøkelsen lagt til rette for enkelte åpne svar, og de samlede resultatene gjør det mulig å trekke noen slutninger. Undersøkelsen har gitt interessante funn og har vist viktigheten av at karriereveiledere trenger å vite om elevene perspektiv. Funnene er relevante for praksis, ikke bare for karriereveiledere, men også for lærere. Et sentralt funn er at elevene formidler stort behov for informasjon, at de i mindre grad ønsker karriereveiledning sammen med medelever og at de ikke umiddelbart forbinder karriereveiledning med læring. Jeg begrunner hvordan dette kan ha betydning for kvalitet og organisering av veiledningen i skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleElevstemmen i karriereveiledning. En studie av hva elever på videregående skole mener er kvalitet i karriereveiledning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel