Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorp, Steffen
dc.contributor.authorFløien, Anne Gry
dc.date.accessioned2021-11-26T09:53:01Z
dc.date.available2021-11-26T09:53:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2600077:42872809
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2831628
dc.description.abstractBakgrunn, gjennomføring og drift av anbud Utgangspunktet for studien er at NAV i 2014 valgte å sette flere av de ordinære arbeidsmarkeds-tiltak som ble driftet av attføringsbransjen ut på anbud. I praksis betød at flere av de samme bedriftene mistet sine tidligere oppgaver. Bedrifter som vant anbudskonkurransen, er både tidligere attføringsbedrifter, men og aktører fra bedrifter som ikke tidligere har driftet ordinære arbeidsmarkedstiltak. I dag kan i prinsippet «hvem som helst» konkurrere om drift av anbudstiltak på maksimum fire år av gangen. Det ble rettet sterk kritikk mot enkelte av aktørene som driftet anbud, de første årene etter oppstart av anbudsdrift. Kritikken gikk på dårlig kvalitet i gjennomføringen av tiltakene. I dag har NAV satt høyrere krav til kvalitet (PROBA-Samfunnsanalyse, 2018). Tema og Problemstilling: Formålet og hensikten med denne studien er å få frem konsekvenser ved drift av kortvarige tiltak vunnet i anbudskonkurranse fra NAV. Problemstillingen som belyses er «Hva er mulige konsekvenser for arbeidstakere og ledere i bedrifter som drifter kortvarige, tidsavgrensede anbudstiltak vunnet i konkurranse fra NAV?» Metode og teorigrunnlag Det er benyttet kvalitativt studiedesign med hermeneutisk tilnærming, hvor jeg har søkt å forstå forskjellige sider av utsagn fra informantene. Jeg har tolket opplevelsen av informantenes væren ved gjennomføring individuelle intervjuer, av til sammen åtte ansatte og ledere i fire bedrifter. Det var ønskelig å kunne få presise beskrivelser ut fra informantenes egne perspektiver, basert på deres erfaringer, samt hvordan arbeidsmiljøet opplevdes psykososialt og organisatorisk. Fremgangsmåten i studien har en induktiv innfallsvinkel som er eksplorerende og drevet av empiri. Modellen danner et utgangspunkt for systematisk framdrift i forskningen hvor nysgjerrighet er utgangspunktet mens generell forståelse er målet. Hovedfunn: Anbudsbedriftene viser til forbedret kvalitet på tjenestene sammenliknet med drift før anbudsutsetting. Det er høyere krav til fagkunnskap og metodikk og minimum bachelorgrad for å få arbeide i anbudsbedriftene. Effektivitet og produktivitet er forbedret og det er større grad av måloppnåelse sammenliknet med den tidligere attføringsbransjen. Enkelte ansatte flytter til annet geografisk, gjerne i samme konsern som i dag, for å fortsette å jobbe med anbudsarbeid for NAV. Ansatte i alderen fra midten av femti år til seksti år og oppover frykter at de ikke lenger er attraktive i anbudsbransjen. Permittering av ansatte i anbudsbedriften kan skje når anbudsbedriftene ikke får nok innsøkinger av arbeidssøkere fra NAV. Arbeidsplassene oppleves som utrygge fordi arbeidskontrakten er av kort varighet. Når og anbudsbedriften taper i kampen om å vinne anbud fører dette ofte til oppsigelser av ansatte. Flere ansatte vurderer derfor å søke seg tilbake til fast arbeid, noe de mener vil være mer forutsigbart i form av fast inntekt og fast arbeidssted.
dc.description.abstractBackground implementation, and operation of tenders The starting point for the study is that NAV in 2014 chose to put several of ordinary the labor market measures and labor courses out to tender. Several of the initiatives that the rehabilitation companies in Norway operated, were put out to tender, which in practice meant that several of the same companies lost their previous work tasks. Companies that won the tender competition could run measures for jobseekers and the operating time was set at a maximum of four years. In the first years after the start-up, strong criticism was leveled at some of the companies who operated tenders. The criticism was about reduced quality in the implementation of the measures. Today, NAV has set higher requirements for quality. Theme and issue The purpose of this study is to bring out the consequences of operating short-term employment contracts won in a tender competition from NAV. The issue that is highlighted is "What are the possible consequences for employees and managers in companies that run short-term, time-limited tender measures won in competition from NAV?" Method and theoretical basis Qualitative study design has been used with a hermenuetic approach. The purpose here is to seek to understand different aspects of a phenomenon. in the form of individual interviews of a total of eight employees and managers in four companies. It was desirable to be able to get precise descriptions from the informants' own perspectives, based on experiences, as well as how the psychosocial and organizational work environment is experienced. The approach in the study has an inductive approach that is exploratory and driven by empirical data. The model forms a starting point for systematic progress in research where curiosity is the starting point while general understanding is the goal. Main findings: The companies refer to improved quality of the services compared with operations before tendering. There are higher requirements for professional knowledge and methodology and a minimum bachelor's degree to be allowed to work in the companies. Efficiency and productivity have improved and there is a greater degree of goal achievement compared to the previous rehabilitation industry. Some employees move to other geographical part of the country, preferably in the same corporate group as today, to continue working with tender work for NAV. Employees with age from 55 years plus to 60 years plus, fear that they are no longer attractive in the tender industry. Termination of employees in the tender companies can take place when the tender companies do not receive enough applications from jobseekers from NAV. The workplaces are perceived as unsafe because the employment of operation contract is of short duration. When the tender company loses in the competition to win the contract, this often leads to dismissal of employees. Several employees are therefore considering applying to return to permanent work, which they believe will be more predictable in the form of fixed income and a permanent workplace.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKonsekvenser ved drift av kortvarige anbudstiltak gitt av NAV
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel