Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLinn Hege Førsund
dc.contributor.authorPedersen, Else Turid
dc.date.accessioned2021-11-25T08:13:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:6208507:45862069
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2831388
dc.description.abstractBakgrunn: Utvikling av avanserte sykepleieroller er et av myndighetenes tiltak for å styrke kompetanse i kommunehelsetjenesten, for å imøtekomme utfordringer relatert til befolkningsvekst, demografiske endringer og samtidig mangel på kompetent helsepersonell. I tillegg til klinisk pasientrettet virksomhet skal avanserte kliniske allmennsykepleiere (AKS) kunne utøve en pedagogisk funksjon rettet mot helsepersonell. Det er imidlertid lite forsket på hvordan sykepleiere som jobber med avanserte kliniske sykepleiere erfarer dette. Hensikt: Hensikten med denne studien var å utforske og beskrive sykepleieres erfaringer av den pedagogiske funksjonen til AKS i form av undervisning, veiledning eller rådgivning. Metode: Studien hadde kvalitativt design og inkluderte åtte semistrukturerte intervjuer av sykepleiere i hjemmetjenesten som datainnsamlingsmetode. Tematisk analyse ble anvendt som analysemetode. Resultat: AKS’ere delte kunnskap med sykepleiere både formelt og uformelt, men det var betydelig flere situasjoner og kontekster hvor det foregikk uformell kunnskapsdeling. Tilrettelegging fra ledere, AKS’ tilgjengelighet, relasjon og samarbeid var en forutsetning for at kunnskapsdelingen skulle skje. Kunnskapsdelingen ga individuelle og kollektive verdier. De individuelle verdiene representerte individuell faglig utvikling, trygghet og tidsbesparende effekt i en travel hverdag. De kollektive verdiene så ut til å erfares som positiv innvirkning på arbeidsmiljøet. Konklusjon: AKS’ere hadde en pedagogisk funksjon hvor de delte sine kunnskaper med sykepleiere i det daglige arbeidet, noe som ga positive individuelle og kollektive verdier. Ledere i kommunehelsetjenesten hadde en viktig rolle ved å tilrettelegge for at AKS ble tilgjengelig slik at kunnskapsdeling i det daglige arbeidet kunne skje.
dc.description.abstractBackground: The development of advanced nursing roles is one of the authorities' measures to strengthen competence in the municipal health service, to meet challenges related to population growth, demographic changes and at the same time a lack of competent health personnel. In addition to clinical patient-oriented activities, nurse practitioners (NPs) should be able to perform an educational function aimed at healthcare personnel. However, little is explored about how registered nurses (RNs) working with NPs experience this. Purpose: The aim of this study was to explore and describe RN’s experiences of the educational function of the NPs related to teaching, supervision or counseling. Method: The study had qualitative design and included eight semi-structured interviews of registered nurses in the home-care services. Thematic analysis was used as an analytical method. Results: NPs shared knowledge with RNs both formally and informally, but there were significantly more situations and contexts where informal knowledge sharing took place. Prerequisites such as managers' facilitation, NP’s accessibility, relationship and cooperation were required for knowledge sharing to take place. The knowledge sharing provided individual and collective values. Individual values were individual professional development, safety and timesaving effect in a busy everyday life. The collective values seemed to have a positive impact on the working environment Conclusion: NPs had an educational function where they shared their knowledge with RNs in their daily work, which gave individual and collective values. Municipal health service leaders have played an important role in facilitating the availability of NPs so that knowledge sharing in daily work could take place.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"De holder ikke kunnskapen for seg selv"! En kvalitativ studie av sykepleieres erfaringer med den pedagogiske funksjonen til avanserte kliniske allmennsykepleiere
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel