Outsourcing under koronapandemien En casestudie om koronapandemiens konsekvenser for outsourcede aktiviteter i norsk industri
Abstract
Outsourcing har utviklet seg fra å omhandle kun perifere aktiviteter som ikke direkte angår bedriftenes kjerneområde, til å omfatte selv de mest kritiske kjerneområder som f.eks. design, markedsføring og logistikk. 90-tallet og frem til nå har vært preget av en sterk utvikling i produkt- og tjenestemarkeder, samt en revolusjonerende utvikling i informasjons- og kommunikasjonsteknologi med global tilgang til leverandører og fallende interaksjonskostnader som resultat. Den 6. mars 2020 erklærte WHO koronaviruset som pandemi. Dette har vært gjenstand for rykter om at den norske industrien lider sterkt under konsekvensene fra pandemien. Denne studien setter dermed lys på hvilke konsekvenser koronapandemien faktisk har hatt for outsourcede aktiviteter hos bedrifter i norsk industri, og tar i tillegg stilling til deres holdning til fremtidig grad av outsourcing og industriens helse. Studien konkluderer med at koronapandemien har medført færre konsekvenser for outsourcede aktiviteter og norsk industri enn mediene hevder, men også at enkelte bedrifter har hatt problemer med å få inn utenlandske serviceingeniører for å utføre kompetansespesifikt vedlikehold og justeringer av maskiner. Problemer med vareleveranser og logistikk ser imidlertid ut til å være til stede, men i mindre grad enn man ville tro. Funnene viser dog på samme tid til mer proaktiv organisasjonsadferd som gjør at bedrifter innfører tiltak mot potensielle konsekvenser fra pandemien. Samtidig finner man reaktive bedrifter, hvis strategi er å «ri av stormen» og fortsette som før. Felles for både de proaktive og reaktive bedriftene virker å være relativt få koronarelaterte problemer med outsourcede aktiviteter. Det er lite som tyder på at outsourcing er en trend som er i ferd med å bli borte, og industrien virker å være bedre holdt enn hva media gjenspeiler. Funnene vitner dog om en viss avhengighet av eksterne leverandører, men resultatene i denne studien tilsier imidlertid ikke at industrien nødvendigvis blir straffet for dette. Outsourcing has evolved from dealing only with peripheral activities that do not directly concern the companies' core area, to include even the most critical ones, such as design, marketing and logistics. The 1990s and up to now have been characterized by a strong development in product and service markets, as well as a revolutionary development in information and communication technology, with global access to suppliers and falling interaction costs as a result. On March 6, 2020, the WHO declared the coronavirus a pandemic. This has been the subject of rumours that implies that the Norwegian industry is suffering greatly from the consequences of the coronavirus. This study sheds light on the consequences of the corona pandemic for outsourced activities in companies in the Norwegian industry, and takes a closer look on their attitude to the future degree of outsourcing, as well as the health of the industry. The study concludes that the corona pandemic has had fewer consequences for outsourced activities in the Norwegian industry than the media claim, but also that some companies have had problems getting foreign service engineers to perform competence-specific maintenance and adjustments of machines. Problems with goods deliveries and logistics, on the other hand, seem to be for the most part less than expected. At same time, however, the findings in this study point to more proactive organizational behavior than before that leads companies to introduce certain measures against potential consequences of the pandemic. Nevertheless, there are also reactive companies, whose strategy is to "ride out the storm" and continue as before. Common to both the proactive and reactive companies seem to be relatively few corona-related problems with outsourced activities. There is very little evidence that outsourcing is a trend that is disappearing, and the industry really seems to be better off than what the media reflects. The findings do point to a certain dependence on external suppliers, but the results of this study do not indicate that the industry is necessarily punished for this.