Show simple item record

dc.contributor.advisorSandvik, Izabela L.
dc.contributor.advisorSørebø, Øystein
dc.contributor.authorThorshaug, Vilde Mydske
dc.date.accessioned2021-09-30T16:12:20Z
dc.date.available2021-09-30T16:12:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2613763:43610035
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786737
dc.description.abstractKunnskapsdeling og kreative prosesser er viktige elementer i bedrifter som opererer i samfunn som stadig er under utvikling. Under Covid-19 pandemien ble en stor andel arbeidstakere nødt til å arbeide hjemmefra og «hjemmekontor» ble det nye og hyppige brukte ordet i dagligtalen og media. Nye eller økte utfordringer med samhandling og samskapning i virtuelle team har oppstått. Dermed har det blitt enda større viktighet å sette fokus på kunnskapsdeling og kreativitet i en virtuell kontekst, og dermed hvilke faktorer som påvirker dets suksess. Denne masteravhandlingen har derfor som mål å kartlegge faktorer som fremmer eller hemmer kunnskapsdeling og kreativitet i virtuelle team. Problemstillingen for denne masteravhandlingen er dermed som følgende: «Hvilke kritiske faktorer fremmer eller hemmer kunnskapsdeling og kreativitet i virtuelle team?» Det teoretiske grunnlaget for avhandlingen omfatter kunnskapsdeling, kreative prosesser, læring og kunnskapsdelingsaktiviteter, psykologisk trygghet og visuell samhandling og samskapning. Det har blitt gjennomført en kvalitativ casestudie bestående av observasjoner og samtaleintervjuer. Det har blitt utført 16 observasjoner i virtuelle møter og 6 samtaleintervjuer med deltakere i det virtuelle teamet. Det var ønskelig å gjennomføre både observasjoner og samtaleintervjuer slik at en kan få innsyn i hva som «faktisk» skjer i virtuelle møter og sammenligne med deltakerne sine erfaringer og perspektiver om samhandling og samskapning i et virtuelt team. Studien viser flere faktorer som kan fremme eller hemme kunnskapsdeling og kreativitet i virtuelle team. Deriblant at digitale verktøy kan være en styrke og en svakhet hvor interaktive digitale verktøy muliggjør gjennomføring av kreative prosesser (i.e. alle fasene i modellen til Harvey & Kou, 2013). Derimot vises det svakhet ved bruk av Powerpoint-presentasjoner med økt passiv deltakelse og redusert diskusjon (Hill, Arford, Lubitow & Smollin, 2012; Kernbach, Bresciani & Eppler, 2015a) og dette forsterkes i en virtuell kontekst med deling av skjermbilde og redusert samtaledynamikk og ikke-verbale tegn. Videre viser studien at planlagte uformelle virtuelle møter kan styrke overføring av taus kunnskap ved å skape et psykologisk trygt miljø (Edmondson, 1999; Kahn, 1990) som skaper økt læringsatferd i teamet (Edmondson, 1999). Det vises også til at full utnyttelse av teknologien kan styrke læringsatferden i et team (Berends, 2005; Edmondson, 1999) og dermed styrke kunnskapsdeling og kreativitet i en virtuell kontekst.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKunnskapsdeling og kreativitet i virtuelle team: En case-studie
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record