Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHafeez, Ajmal
dc.contributor.authorOmar, Ayanle Ibrahim
dc.date.accessioned2021-09-29T16:12:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.usn:wiseflow:2312602:37593067
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786099
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet har skjedd store omveltninger økonomisk i verden, samtidig som bedrifter må gjøre alt for å komme tilbake til den nye «normalen». Koronapandemien har gjort at flere bedrifter har måttet tilpasse seg en ny krise som de ikke var forberedt på. Ulike kriser, krig og naturkatastrofer har vært tidligere og det kommer også til å skje igjen i fremtiden. Kriseplaner som tidligere ble utarbeidet, kan ikke brukes i dagens kriser, da dette påvirker miljøet ulikt. Når det har oppstått kriser, kriger og naturkatastrofer har noen bedrifter overlevd og nye bedrifter har blitt dannet som et resultat av ødeleggelsene som har vært. De krisene, krigene og naturkatastrofene som tidligere har vært, har gjort at bedrifter har klart seg mens nye bedrifter har fått muligheten til å starte opp. Som igjen gjør at mennesker og bedrifter generelt er optimistiske med hensyn til at det kommer til å gå bra, og de kommer tilbake til «normalen» hvor det er gode økonomiske forutsetninger. I mitt forskningsprosjekt har jeg sett på hvordan salg, digitalisering og covid-19 påvirker nybilbransjen, ved å få svar på følgende problemstilling: «Hvordan har nybilbransjen tilpasset seg koronapandemien og har det påvirket salgsresultatene?» Mitt forskningsarbeid har tatt utgangspunkt i nybilbransjen i Norge, der jeg har intervjuet seks daglige ledere for ulike bilmerker. Det er en kvalitativ studie, med semi-strukturerte intervjuer som ble brukt, da informanten kan både snakke fritt og igjen gi meg som forsker muligheten til å stille andre spørsmål basert på deres svar. Dette ble gjort sånn at jeg som forsker kunne få mer dybde i dataene mine, samtidig som påliteligheten og gyldigheten er sterk, med tanke på at svarene til flere av informanter mine var like og de sitter på et mer overordnet ansvar for bilbutikken sin som: økonomi, salg, påvirkning av miljøet og hvordan deres strategi er inn mot pandemien. Avhandlingens funn kan ses i sammenheng med artikkelen til Hartmanna and Lussierb (2020) og artikelen til Kufelová og Raková (2020). Den første tar for seg hvordan en leder kan lede sitt salgsteam gjennom koronoapandemien, mens den andre tar for seg hvilken virking koranapandemien har for nybilbransjen. Denne forskningen kan være med på å hjelpe salgsledere gjennom pandemien og tilføye littraturen ytligere.
dc.description.abstractThere has been a huge downfall financially in the world, at the same time as companies must do everything to get back to their new "normal". The corona pandemic has resulted in several companies adapting to a new crisis for which they were not prepared for. Various crises, wars, and natural disasters have been in the past and will happen again in the future. Crisis plans that were previously prepared cannot be used in current crises, as this affects the environment differently. When crises, wars, and natural disasters have occurred, some companies have survived, and new companies have been formed as a result of the destruction that has taken place. The crises, wars and natural disasters that have occurred in the past has resulted in companies surviving while new companies have been given the opportunity to start up. This in turn makes people and companies generally optimistic that things will go well, and they will return to the "normal" where there are good financial conditions. In my research project, I have focused on how sales, digitization, and covid-19 affected the new car industry by getting answers to the following problem: "How has the new car industry adapted to the corona pandemic and has it affected sales results?" My research work is based on the new car industry in Norway, where I have interviewed six sales managers for various car brands. It is a qualitative study, with semi-structured interviews that were used, as the informant can both speak freely and again give me as a researcher the opportunity to ask other questions based on their answers. This was done so that I as a researcher could get more depth in my data, while the reliability and validity is strong, considering that the answers of several of my informants were the same and they have more overall responsibility for their car shop such as finance , sales, impact on the environment and how their strategy is in response to the pandemic. The findings of the dissertation can be seen in connection with the article by Hartmanna and Lussierb (2020) and articles by Kufelová and Raková (2020). Hartmanna and Lussjerb (2020) deals with how a leader can lead his sales team through the Korona pandemic, while Kufelová and Raková deals with the impact of the corona pandemic on the new car industry. This research can help sales managers through the pandemic and more literature.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSALG, DIGITALISERING OG COVID-19 «Hvordan har nybilbransjen tilpasset seg koronapandemien og har det påvirket salgsresultatene?»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel