Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElvestad, Eiri
dc.contributor.authorAune, Marit
dc.date.accessioned2021-09-09T16:12:20Z
dc.date.available2021-09-09T16:12:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2498320:40655134
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774998
dc.description.abstractDet finnes en rekke facebookgrupper og -sider i landet som er ment for ulike lokalsamfunn. Hovedproblemstillingen i denne oppgaven er: Hva kjennetegner lokale facebookgrupper og -sider og hvilken rolle kan de spille i lokalsamfunn? Utdypende problemstillinger knytter seg opp mot lokaldemokratiet og integrering i lokalsamfunn. Oppgaven bygger på egen undersøkelse av hva som finnes av lokale facebookgrupper og -sider i Tønsberg. Målet er, med Tønsberg som case, å svare på hva som kjennetegner dem, og hvilken rolle de kan spille i lokalsamfunn. Tradisjonelt er det lokalavisen og andre redaktørstyrte medier som har sørget for tilgang til et nettverk av lokal informasjon og tilhørighet. Facebook, som er det mest brukte sosiale mediet i Norge, ser imidlertid også ut til å ha blitt en arena for lokal kommunikasjon. Dette påvirker igjen den lokale medieøkologien. Det blir i oppgaven blant annet redegjort for forskning på Facebook lokalt, teorier om medienes rolle i lokalsamfunnet, hvordan ny teknologi påvirker mediebruken lokalt og hvordan ulike medier påvirker hverandre. Selve undersøkelsen ble gjennomført som en kvantitativ innholdsanalyse. Funnene består av 914 facebookgrupper og 234 facebooksider funnet ved hjelp av søkeordet «Tønsberg» og 17 andre mer lokale stedsnavn. Det vil si at det ble funnet nesten fire ganger så mange facebookgrupper som -sider. De fleste facebookgruppene i undersøkelsen var små og handlet om organiseringen av hverdagen, mens gruppene med mest aktivitet handlet om kjøp, salg og bytte. De lokale facebooksidene bestod mye av informasjon fra lokalt næringsliv og foreninger. De defineres i oppgaven som en type digitale oppslagstavler. Funnene i undersøkelsen tyder på at Facebook kan fungere som et supplement til tradisjonelle lokalmedier. Hvilke funksjoner Facebook dekker i lokalmiljøet varierer nødvendigvis fra innbygger til innbygger, siden bruken er forskjellig. For lokalmiljøet i Tønsberg kan Facebook både være praktisk for organisering av hverdagen, videreformidle nyheter og trolig gi en følelse av lokal tilhørighet. Funnene i undersøkelsen tyder derimot ikke på at Facebook lokalt kan erstatte lokalavisens demokratiske rolle, spesielt grunnet mangelen på innhold som tar for seg viktige lokale spørsmål om politikk og samfunn. De lokale facebookgruppene og -sidene representerer heller ikke én felles møteplass, men består av mange møteplasser som trolig har høyst ulike funksjoner. Det finnes en rekke facebookgrupper og -sider i landet som er ment for ulike lokalsamfunn. Hovedproblemstillingen i denne oppgaven er: Hva kjennetegner lokale facebookgrupper og -sider og hvilken rolle kan de spille i lokalsamfunn? Utdypende problemstillinger knytter seg opp mot lokaldemokratiet og integrering i lokalsamfunn. Oppgaven bygger på egen undersøkelse av hva som finnes av lokale facebookgrupper og -sider i Tønsberg. Målet er, med Tønsberg som case, å svare på hva som kjennetegner dem, og hvilken rolle de kan spille i lokalsamfunn. Tradisjonelt er det lokalavisen og andre redaktørstyrte medier som har sørget for tilgang til et nettverk av lokal informasjon og tilhørighet. Facebook, som er det mest brukte sosiale mediet i Norge, ser imidlertid også ut til å ha blitt en arena for lokal kommunikasjon. Dette påvirker igjen den lokale medieøkologien. Det blir i oppgaven blant annet redegjort for forskning på Facebook lokalt, teorier om medienes rolle i lokalsamfunnet, hvordan ny teknologi påvirker mediebruken lokalt og hvordan ulike medier påvirker hverandre. Selve undersøkelsen ble gjennomført som en kvantitativ innholdsanalyse. Funnene består av 914 facebookgrupper og 234 facebooksider funnet ved hjelp av søkeordet «Tønsberg» og 17 andre mer lokale stedsnavn. Det vil si at det ble funnet nesten fire ganger så mange facebookgrupper som -sider. De fleste facebookgruppene i undersøkelsen var små og handlet om organiseringen av hverdagen, mens gruppene med mest aktivitet handlet om kjøp, salg og bytte. De lokale facebooksidene bestod mye av informasjon fra lokalt næringsliv og foreninger. De defineres i oppgaven som en type digitale oppslagstavler. Funnene i undersøkelsen tyder på at Facebook kan fungere som et supplement til tradisjonelle lokalmedier. Hvilke funksjoner Facebook dekker i lokalmiljøet varierer nødvendigvis fra innbygger til innbygger, siden bruken er forskjellig. For lokalmiljøet i Tønsberg kan Facebook både være praktisk for organisering av hverdagen, videreformidle nyheter og trolig gi en følelse av lokal tilhørighet. Funnene i undersøkelsen tyder derimot ikke på at Facebook lokalt kan erstatte lokalavisens demokratiske rolle, spesielt grunnet mangelen på innhold som tar for seg viktige lokale spørsmål om politikk og samfunn. De lokale facebookgruppene og -sidene representerer heller ikke én felles møteplass, men består av mange møteplasser som trolig har høyst ulike funksjoner.
dc.description.abstractThere are a number of Facebook groups and pages in Norway meant for different local communities. The main research question aimed to answer in this thesis is: What are the characteristics of local Facebook groups and pages and what role can they play in local communities? Elaborating issues concerns local democracy and community integration. The thesis is based on investigation of local Facebook groups and pages in the municipality of Tønsberg. The legacy media have traditionally provided access to a network of local information and facilitated integration to the local community. At the same time, new forms of local media are emerging, including social media. Facebook is the most used social media in Norway and has become an arena for local communication. This evolving media environment affects the local media ecology. The thesis presents a conducted survey on Facebook locally. Theories about the media is used to connect the findings to the role of the media in the local community and how new technology affects media use on a local level. The survey is conducted as a quantitative content analysis. The findings consist of 914 Facebook groups and 234 Facebook pages by using the keyword "Tønsberg" and 17 other local geographic names. There was almost four times as many Facebook groups as pages. The findings show that most Facebook groups were small and about organizing everyday life, while the most popular groups with the highest activity was about buy, sell and exchange. The local Facebook pages consisted mainly of information from local businesses and associations. The results of the investigation suggest that Facebook can serve as a supplement to the local legacy media. In addition to help organizing everyday life, it seems to provide basic local information, news from legacy media and most likely a sense of community belonging. The findings do not however indicate that Facebook can replace the local newspaper's democratic role. This is due to content without much community involvement, but also the lack of one shared public space.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFacebook i lokalmiljøet - mange små biter av det lokale fellesskapet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel