Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRustand, Kari Anne
dc.contributor.advisorStykket, Evy Beate
dc.contributor.authorHauge, Kristine
dc.date.accessioned2021-09-07T16:12:16Z
dc.date.available2021-09-07T16:12:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2564794:42935416
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774248
dc.description.abstractTemaet i denne studien er leseopplevelse i læreplanen. Denne studiens problemstilling er derfor hvordan fremstilles leseopplevelse i LK20 og hvilke litteraturdidaktiske muligheter gir denne fremstillingen? Bakgrunnen for studien er at det foreligger en ny læreplan, siden LK20 regnes som et styringsdokument for alt arbeid i skolen er det svært vesentlig for de som skal bruke den å ha inngående kjennskap til læreplanens innhold. Materialet jeg har benyttet meg av i denne studien er den LK20. For å svare på denne har jeg gjennomført en tekstanalyse av LK20 med hovedvekt på opplevelse. Det teoretiske grunnlaget for studien har vært et utvalg teoretikere innen lesereorientert litteraturteori, deriblant teoretikere som Wolfgang Iser, Louise M. Rosenblatt, Åsmund Hennig og Laila Aase. For å kunne finne mulige formuleringer på opplevelse i læreplanen, valgte jeg først å dele formuleringene fra teorien inn i fire kategorier: identitet, kultur, danning og estetikk, for deretter å undersøke læreplanen for formuleringer som kunne passe under dette temaet og systematisere disse inn i kategoriserte oversikter (vedlegg). Studien viser at leseopplevelse har en nøkkelrolle i læreplanteksten for norskfaget og at det finnes et mangfold av didaktiske muligheter å velge mellom. Dette kommer klarest frem gjennom de nye overordnede kapitlene i læreplanen: fagets relevans og sentrale verdier, kjerneelementer og tverrfaglige temaer. Underveis i studien ble det klart hvor stor rolle refleksjon spiller for evnen til å oppnå leseopplevelse, og at det er helt avgjørende for at lesing skal bli til leseopplevelse. I tillegg viser funn at leseopplevelse kan kobles til flere ulike deler av læreplanen, noe vi kan dra nytte av i litteraturundervisningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Barn skaper mirakler når de leser": En studie av hvordan leseopplevelse fremmes i læreplanen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel