Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSeierstad, Cathrine
dc.contributor.authorVodoviz, Oksana
dc.date.accessioned2021-08-25T16:12:46Z
dc.date.available2021-08-25T16:12:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2498293:44891026
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771268
dc.description.abstractInnovasjonsevnen i en bedrift anses å være viktig fordi den kan bidra til økonomisk vekst, og i noen tilfeller kan innovasjonsevnen være avgjørende for organisasjonens eksistens, derfor er det essensielt at organisasjoner legger til rette for innovative prosesser og inkluderer disse i en overordnet strategi. Det finnes flere kilder til innovasjon og i denne oppgaven vil fokuset ligge på medarbeider som kilde til innovasjon. I mars 2020 ble hverdagen og ikke minst arbeidshverdagen endret til medarbeidere over hele verden, på grunn av de strenge smitteverntiltakene som ble innført for å begrense smittespredningen av koronaviruset. Det å arbeide hjemmefra i sin helhet på grunn av smitteverntiltak kan ses på som en radikal endring for medarbeiderne, både fordi koronakrisen kom brått på og fordi hjemmekontor ikke var en vanlig praksis i Tripletex før pandemien. Formålet med denne oppgaven er å undersøke muligheten for medarbeiderdrevet innovasjon ved radikal endring slik som pandemien. For å undersøke temaet ble det tatt utgangspunkt i teoretiske rammeverk som omhandler medarbeiderdrevet innovasjon, betingelser for medarbeiderdrevet innovasjon og kriseledelse. Betingelsene som er sentrale i oppgaven er lederstøtte, autonomi, samhandling og internt klima. Studien er basert på en kvalitativ forskningsmetode og det har blitt gjennomført semi- strukturerte intervjuer med åtte ansatte i Tripletex. Ved å analysere og fortolke datamaterialet ble det definert noen hovedfunn knyttet til betingelsene for medarbeiderdrevet innovasjon, deretter ble funnene diskutert. Medarbeiderne opplever godt samarbeid og tillit til lederne i tillegg til stor frihet til å løse sine oppgaver. Analysen viser også at medarbeiderne opplever mulighet for idégenerering og kunnskapsdeling, samtidig som enkelte opplever utfordringer knyttet til digital kommunikasjon. Funnene viser at den radikale endringen har hatt liten effekt på internt klima sammenlignet med samhandling. Til sammen viser analysen at det er mulighet for medarbeiderdreven innovasjon i Tripletex ved radikal endring. Nøkkelord: medarbeiderdreven innovasjon, lederstøtte, autonomi, samhandling, internt klima, kriseledelse
dc.description.abstractThe ability to solve critical problems and be innovative is considered important because it can contribute to economic growth and allows organizations to stay relevant in the competitive marked. In addition, the ability to innovate can be crucial to the organization's existence, which highlight the importance of facilitating innovative processes and include them in an overall strategy. This paper will underline the importance of facilitating employee-driven innovation. The spread of COVID-19 and implementation of “social distancing” policies disrupted labor marked globally during 2020 and employees all over the world had to rapidly adjust to work from home as offices closed, due to the strict infection control measures that were introduced to limit the spread of the coronavirus. Remote work is a result due to infection control measures and can be seen as a radical change for employees. The aim of this paper is therefore to investigate employees ́ possibility of employee-driven innovation in the event of radical change such as pandemic. The empirical data was collected by qualitative research interviews with eight employees that have been employed by Tripletex for at least six months before pandemic. Findings in the research are further analyzed and discussed in the light of theoretical perspectives related to employee-driven innovation and key factors that enable employee-driven innovation. These four factors are leader support, autonomy, collaboration and norms for exploration. The study has shown that remote work has impact on several of the key factors that enable employee-driven innovation. Research show that employees experience trust and support from management, in addition they don ́t experience micromanagement. The findings indicate that some of employees have issues related to digital communication, however the analysis show that employees experience great opportunities for idea generation and knowledge sharing. The paper concludes that there is reason to believe that employees have possibility of employee-driven innovation during pandemic which can be seen as radical change. Keywords: Employee-driven innovation, management support, autonomy, collaboration, internal climate, crisis management
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleInnovasjon under pandemien
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel