Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSeierstad, Cathrine
dc.contributor.authorAarvik, Cathrine Bjerkan
dc.date.accessioned2021-08-25T16:12:23Z
dc.date.available2021-08-25T16:12:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2498293:44890114
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771251
dc.description.abstractNorge anses som et av verdens mest likestilte land, men målinger vitner om en kjønnsubalanse i arbeidsmarkedet og i lederstillinger. Toppledelser i Norge er ikke representative for det moderne norske samfunnet, hvor kun 14% av de øverste lederne i de største selskapene er kvinner. Dette til tross for at studier viser at bedrifter med fokus på mangfold, kan gi bedre resultater og et høyere konkurransefortrinn. For å oppnå slike effekter, må mangfoldet ledes og en bevisst ledelse- og organisasjonskultur utvikles. I denne studien ser jeg nærmere på mangfoldsledelse og kommunikasjon i en stor norsk organisasjon. Historisk sett har selskapet operert i sektorer som har vært mannsdominert og med lite fokus på mangfold, men kvinneandelen har vært jevnt økende de siste årene. Studien belyser hvordan verdien av mangfold blir kommunisert internt og eksternt, og hvordan organisasjonen utøver ledelse av en mangfoldig arbeidsstyrke. Jeg har brukt en kvalitativ forskningsmetode og metodetriangulering i form av semi-strukturerte intervjuer og dokumentundersøkelse. Ved å analyser og fortolke datamaterialet i studien, finner jeg ut at det er en stor forskjell mellom hva topplederne sier og hva som faktisk foregår i organisasjonen når det kommer til mangfold. Topplederne er opptatt av bredden og utnyttelsen av mangfoldet, og mener de taper konkurransekraft dersom de ikke tar mangfold på alvor. Lederne er mer opptatt av å få tak i den rette kompetansen for å løse oppgavene, og stiller seg mer usikre til hvordan de skal utnytte seg av interaksjonen i ledelse av en mangfoldig arbeidsstyrke. Viktigheten av å ha et organisasjonsfokus på mangfold blir derfor belyst gjennom at toppledere anses som champions for kjønnslikestilling, mangfold og inkludering. Budskapet må forankres i toppen av selskapet, for at det skal ha en effekt videre nedover i organisasjonen. Det belyses i tillegg at kvinnelige ledere opplever barrierer i form av segregering når det kommer til å gjøre karriere, og at fokuset på kjønnsmangfold har en tendens til å forsvinne i organisasjonen på grunn av en manglende bevissthet til at segregering eksisterer. Avslutningsvis pekes det på at viktigheten av å ha en intern kommunikasjon av mangfold, og anerkjenne HR’s betydning for påvirkning og lederopplæring. Nøkkelord: mangfold, mangfoldsledelse, kjønnsmangfold, mangfoldskommunikasjon
dc.description.abstractNorway is considered as one of the most equal countries in the world, but research has shown that there are gender imbalances in the labor market and on the leadership level. The top management in Norway is not representative of the modern Norwegian society where only 14% of the top management in the largest companies are women. This in despite of that studies has shown that businesses with focus on diversity can get better results and more competitive advantage. To gain such effects the diversity management and a conscious leader- and organizational culture evolves. In this study I take a closer look at diversity management and communication in a large Norwegian company. Historically the company has operated in sectors that have been male-dominated and with little focus on diversity. However, it is now seen that the proportion of women has been steadily increasing in recent years. The study sheds light on how the value of diversity is communicated internally and externally, and how the organization exercises the leadership of a diverse workforce. I have used a qualitative research method and method triangulation in the form of semi-structured interviews and document examination. By analyzing and interpreting the data material in the study, I find that there is a big difference between what top leaders say and what goes on in the organization when it comes to diversity. The top leaders are concerned about the breadth and the utilization of the diversity and believes that they will lose competitiveness if they do not take diversity seriously. The leaders are more concerned with obtaining the right competence to solve the tasks and are more uncertain about how to utilize the interaction in the management of a diverse workforce. The importance of having an organizational focus on diversity is therefore highlighted through the fact that top leaders are regarded as champions of gender equality, diversity and inclusion. The message must be anchored at the top of the company, for it to have an effect further down in the organization. It is also highlighted that female leaders experience barriers in the form of segregation when it comes to making a career, and that the focus on gender diversity tends to disappear in the organization due to a lack of awareness that segregation exists. In conclusion, it is pointed out that the importance of having an internal communication of diversity and recognizing HR's impact on the influence and leadership training. Keywords: diversity, diversity management, gender diversity, diversity communication
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleThe times they are a-changin’
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel