Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAkselvoll, Bodil
dc.contributor.authorKonnestad, Asborg
dc.date.accessioned2021-08-24T16:12:15Z
dc.date.available2021-08-24T16:12:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2574397:42366061
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771043
dc.descriptionDenne oppgaven er ikke tilgjengelig i fulltekst
dc.description.abstractDenne avhandlingen handler om hvordan følelser kan uttrykkes i eget skapende arbeid. Jeg har tatt for meg Søndeled kirke, som er kirken jeg er vokst opp med, som utgangspunkt og inspirasjon til dette masterprosjektet. Jeg har analysert og tolket kirken med fokus på kirkerommet for å se hvilke estetiske kvaliteter som finnes. Søndeled kirke er en gammel kirke, og for å se kirken i et nytt lys har jeg sett den i forhold til noen andre og nyere kirker. I disse nye kirkene er det samtidskunstnere som har utformet kirkerommet. Derfor har jeg valgt å studere disse kunstnerne nærmere, samt sett på hvordan andre kunstnere har tatt inspirasjon fra kirken i sine egne arbeid. Min problemstilling for oppgaven har vært «Hvordan kan jeg gjennom inspirasjon fra Søndeled kirke lage en kolleksjon av strikkejakker som viser ulike sinnsstemninger?» For å finne svar på problemstillingen har jeg tatt utgangspunkt i mine egne følelser for Søndeled kirke, knyttet følelsene til en del av kirkerommet, og brukt elementer av det fysiske kirkerommet sine estetiske kvaliteter til inspirasjon for utviklingen av det praktiske arbeidet. Jeg har videre laget en modell for hvordan overføre inspirasjonsmateriale og egne følelser til et visuelt uttrykk. Egne følelser vil i det praktiske arbeidet vise til ulike sinnsstemninger. Resultatet har blitt tre strikkede jakker hvor det estetiske uttrykket er på innsiden av jakken, på ryggen. Tekstilet på ryggen har jeg laget med inspirasjon fra teknikken brukt i knyttede ryetepper. Studien viser hvordan man kan gå frem for å finne følelser i et fysisk rom, og hvordan disse kan overføres til et produkt.
dc.description.abstractThis thesis explains how emotions can be expressed in one's own creative work. I have chosen Søndeled church, which is the church I grew up with, as a starting point and inspiration for this master project. I have analyzed and interpreted the church with a focus on the church room to see what aesthetic qualities there are. Søndeled church is an old church, and to experience the church in a new light, I have seen it in relation to some other and newer churches. In these new churches, contemporary artists have designed the church room. Therefore, I have chosen to study these artists more closely, as well as look at how other artists have taken inspiration from the church in their own work. My research question for the thesis has been "How can I through inspiration from Søndeled church make a collection of cardigans that show different moods?" To find answers to the problem, I have taken my own feelings for Søndeled church as a starting point, linked the feelings to a part of the church room, and used elements of the physical church room's aesthetic qualities to inspire the development of the practical work. I have also made a model for how to transfer inspirational material and my own emotions to a visual expression. In the practical work, one's own feelings will refer to different moods. The practical result of the thesis are three knitted cardigans where the aesthetic expression is on the inside of the cardigan, on the back. I have created the fabric on the back with inspiration from the technique used in tied rugs. The study shows how to go about finding emotions in a physical space, and how these emotions can be transferred to a product.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDet er innsiden som teller - Søndeled kirke som inspirasjon for eget skapende arbeid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel