• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dokumentanalyse av to styringsdokumenter- med fokus på inkludering, tilpasset opplæring, universell opplæring og kompetanseutvikling

Kvist, Malin Marie; Torgersen, Caroline
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.usn:wiseflow:2663248:43969273.pdf (1018.Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2766303
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk [146]
Abstract
Denne masteroppgaven er en dokumentanalyse av to styringsdokumenter som omhandler skole og utdanning. Oppgaven bygger på problemstillingen “Hvordan ivaretas inkluderingsprinsippet i styringsdokumenter som omhandler tilpasset opplæring og universell opplæring?”. Vi har også to forskningsspørsmål som lyder slik: “Hva legger sentrale styringsdokumenter i begrepene tilpasset opplæring og universell opplæring?” og “Hvordan kan kompetanseutvikling heve kvaliteten på utdanningstilbudet og arbeidet mot en inkluderende skole?” Vårt mål med oppgaven var å undersøke hvordan inkluderingsprinsippet ivaretas og vektlegges i sentrale styringsdokumenter som omhandler universell opplæring og tilpasset opplæring. I tillegg ønsket vi altså å undersøke hvordan tilpasset opplæring og universell opplæring omtales i dokumentene, og hva som ligger bak den eventuelle begrepsendringen. Underveis i analysearbeidet så vi også at dokumentene legger et stort fokus på kompetanseutvikling i skolen, og vi ønsket å finne ut hvordan kompetanseutvikling kan bidra til bedre kvalitet på utdanningstilbudet, samt veien mot en inkluderende skole. Utvalget består av to styringsdokumenter lokalisert gjennom litteratursøk hovedsakelig i Stortingets database. Bakgrunn for valg av tema og problemstilling er at styringsdokumenter er noe vi må forholde oss til videre i yrkeslivet som lærere og spesialpedagoger. Det er også veldig spennende med den nye opplæringsloven som er rett rundt hjørnet, og hvorfor vi kanskje får en begrepsendring fra tilpasset til universell opplæring i lovverket. Analysemetoden som anvendes i masteroppgaven bygger på Malteruds (2017) systematiske tekstkondensering (STC).

Stikkord: Inkludering, tilpasset opplæring, universell opplæring, styringsdokumenter, kompetanseutvikling, spesialpedagogikk, opplæringsloven
 
 
 
Publisher
University of South-Eastern Norway

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit