Utfordringer og muligheter i kommunikasjon med ASK-brukere. En intervjustudie om kommunikasjonsutfordringer i møte med ASK-brukere og tiltak som kan føre til god kommunikasjon.
Abstract
Personer som av ulike årsaker ikke kan bruke talespråket som sin primære uttrykksform, kan ha behov for alternative eller supplerende måter å kommunisere på (ASK). Kommunikasjon ved bruk av ASK kan innebære bruk av kommunikasjonshjelpemidler, eller kroppslige modaliteter som bevegelser, lyder og blikk. Noen ASK-brukere har dessuten tilleggsutfordringer knyttet til motorisk og kognitiv utvikling. Disse faktorene kan påvirke kommunikasjonsbetingelsene til ASK-brukere og skape utfordringer for god kommunikasjon mellom ASK-brukere og deres samtalepartnere.
Formålet med denne studien er å undersøke fagpersoners erfaringer med kommunikasjonsutfordringer i møte med ASK-brukere, og hvilke tiltak de mener kan være hensiktsmessige for å skape bedre betingelser for god kommunikasjon. Problemstillingen for denne studien er formulert slik: Hvilke kommunikasjonsutfordringer kan ifølge fagpersoner i skolen oppstå i møte med ASK-brukere, og hvilke tiltak kan skape bedre betingelser for god kommunikasjon? Forskningsspørsmålene retter oppmerksomheten mot samtalepartnerens kjennskap til, og rolle overfor ASK-brukeren, samt hvilken betydning ASK-brukerens strategier i kommunikasjon kan ha.
I studien benyttes kommunikasjonsteorien Coordinated Management of Meaning som perspektiv på ulike sider ved mellommenneskelig kommunikasjon, og for å belyse utfordringer og muligheter i kommunikasjon med ASK-brukere. Sentralt for det teoretiske rammeverket er dessuten et fokus på misforståelser og kommunikasjonsbrudd, og betydningen av gode strategier for å redusere eller reparere dem.
Forskningsprosjektet tar utgangspunkt i et fenomenologisk vitenskapsteoretisk ståsted og benytter kvalitative semi-strukturerte intervjuer. Utvalget består av fem personer med lang erfaring innenfor ASK, og de ble intervjuet digitalt med utgangspunkt i en intervjuguide.
Forskningens resultater viser intervjupersonenes refleksjoner rundt ulike utfordringer de opplever i kommunikasjon med ASK-brukere, samt erfaringer de har med hvilke tiltak som kan føre til at samtaler med ASK-brukere bærer mindre preg av misforståelser og kommunikasjonsbrudd. Intervjupersonenes bidrag peker mot betydningen av at ASK-brukeren har kjente samtalepartnere og stabile relasjoner, og viktigheten av at samtalepartneren viser tilstedeværelse og tålmodighet, samt setter av nok tid i kommunikasjonssituasjoner.