Det magiske ordet er: Jeg vil!
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2765662Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det er de viktigste menneskene som har funnet frem til temaet til denne masteroppgaven, nemlig de den handler om. Etter fire kvalitative, semistrukturerte intervjuer, ble både problemstilling og forskningsspørsmål forkastet, og en ny og langt bedre oppgave vokste frem.
Oppgaven handler om hvordan tidligere deltakere i grunnskole for voksne ser på utfordringer og muligheter ved valg av utdanning og yrke.
Grunnskole for voksne er grunnskoleopplæring for de over opplæringspliktig alder som har behov for opplæringen. Informantene til oppgaven har etter endt grunnskole startet på (og noen har fullført) videregående opplæring. Veien mot videre utdanning og arbeid har bestått av både utfordringer og muligheter, som informantene beskriver i oppgaven.
Gjennom tematisk analyse med fokus på individet i kontekst presenteres informantenes opplevelser som både innebærer store utfordringer og mange muligheter. I diskusjonsdelen av oppgaven viser det seg at det ikke bare er informantenes opplevelser, men at informantenes svar i mange tilfeller representerer flere i populasjonen.
Oppgaven støtter seg på Gideon Arulmanis The cultural preparedness model of aspiration and engagement.
Det er flere funn i oppgaven, men hovedfunnet må være at informantene forteller om mangel på forståelse av systemet og støtte for å forstå dette. Informantene viser senere at de innehar nettopp forståelse av mange muligheter som ligger i systemet. Det ligger en fremtredende sårbarhet og usikkerhet i det å føle seg alene og utrygg på de beslutningene som skal tas.
Forskning viser at personer som selv har innvandret i liten grad fullfører høyere utdanning, men det er ikke gitt at det er høyere utdanning som må være målet for hvor vellykket man er. Arulmani forklarer ambisjoner ikke bare som det å ha jobb og ta utdannelse, men også om å ha et trygt, stabilt og godt liv. På tross av strukturelle barrierer og andre utfordringer, ser informantene på fremtiden med optimisme. Det magiske ordet, skal oppgaven vise, kan nemlig være: Jeg vil!