Psykisk helsefremmende barnehager
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunnen for denne studien er et forskningsprosjekt gjennomført av Styd (Stolt og ydmyk) kommunikasjon i 2017 -2020. Forskningsprosjektet «Psykisk helsefremmende mennesker og miljøer- opplevelse av sammenheng» er et prosjekt som ønsket å se nærmere på hvordan barnehagene kan jobbe mer systematisk og konkret med psykisk helse og livsmestring. Styd kommunikasjon ønsker å løfte fram barnerettighetsprinsippet og den salutogene teorien inn i barnehagehverdagen. Med spørsmålene «Hva har barn rett til?» og «Hva fører til god psykisk helse for barn i førskolealder?» har forskningsprosjektet «Psykisk helsefremmende mennesker og miljøer- opplevelse av sammenheng» samarbeid med åtte pilotbarnehager som alle har deltatt i opplæring rundt barns rettigheter, behov og den salutogene teorien. Slik har de kommet frem til et opplæringsverktøy og prosjektarbeid for barnehager som ønsker å jobbe med psykisk helsefremmende arbeid i barnehagene. Tanken bak prosjektet er å kunne dra teori ned til praksis. Dette opplæringsverktøyet er ment å skulle sikre at barnehagene overholder innholdet i FN´s barnekonvensjon, Grunnloven, rammeplanen og Barnehageloven (Melvold, 2019, s. 8-11).
I kommunen der jeg jobber har flere av barnehagene valgt å ta i bruk opplæringsverktøyet forskningsprosjektet har utarbeidet. For å svare på hvordan noen barnehagelærere opplever dette opplæringsverktøyet, har jeg har valgt å intervjue fire informanter som har deltatt i prosjektet Psykisk helsefremmende barnehager. Jeg ønsker å finne svar på følgende problemstilling: «Hvilken erfaring har barnehagelærere med prosjektet Psykisk helsefremmende arbeid i barnehagene?».
Jeg ønsker å bruke teori grunnlag fra boken Barn er budbringere- en veiviser til psykisk helsefremmende barnehager som har fokus på forskningsprosjektet «Psykisk helsefremmende mennesker og miljøer- opplevelse av sammenheng» i perioden 2017-2020. I tillegg ønsker jeg å se på teori knyttet rundt tema psykisk helse og lekens betydning for psykisk helse. Målsettingen er å se hvorvidt barnehagelærere som har deltatt på prosjektet selv opplever at de har fått ny kunnskap om tema, og om dette eventuelt har vært nyttig for daglig praksis.
Psykisk helsefremmende barnehager krever bevisste voksne som ønsker å endre sin praksis til det beste for barna. Gjennom felles refleksjoner, veiledninger og økt kunnskap kan man sammen skape et godt, inkluderende og trygt miljø for barna.