dc.description.abstract | Denne avhandlingen utforsker grafiske og auditive design brukt i norske læremidlers
fremstilling av menneskeskapte klimaendringer, samt hvordan disse designene kan
forstås i lys av både det norske læremiddellandskapets markedsorientering, og de
pedagogiske utfordringene klimaendringene byr på. Gjennom tre delstudier undersøkes
fargeskjemaer og lydbilder, grafiske elementers form og bevegelse, og valg av
fotografiske motiver. Materialet er hentet fra samtlige lærebokserier for naturfag i
barneskolen og ungdomskolen utgitt av forlagene Gyldendal, Cappelen Damm og
Aschehoug i forbindelse med læreplanen Kunnskapsløftet 2006, samt et bredt utvalg
pedagogiske videoer produsert av Norges Rikskringkasting (NRK), organisasjonen Redd
Barna, produksjonsselskapet Snöball, og det norske Opplysningskontoret for egg og
kjøtt.
Det teoretiske rammeverket i avhandlingen drar veksler på klassisk semiotikk,
sosialsemiotikk, sosialsemiotisk læringsteori, kritisk diskursanalyse, miljøpedagogikk og
kulturteori om klima og klimaendringer. For analyse av grafisk og auditivt design
benyttes en todelt analysemodell, der den semiotiske ressursens materielle
konfigurasjon analyseres først, noe som danner grunnlaget for fortolkning av hvilke
videre meningspotensialer konfigurasjonene bærer gjennom konnotasjon og metafor.
Overordnet sett finner studien at det grafiske og auditive designet i materialet
koder læremidlene for affekt: de legger til rette for estetiske opplevelser, for utvalgte
emosjonelle reaksjoner, og for identitetskommunikasjon. Gjennom slikt semiotisk
arbeid kan de grafiske og auditive designene bidra til å gjøre læremidlene tiltalende,
engasjerende og tidsriktige, og derigjennom gi læremiddelprodusenten suksess på
læremiddelmarkedet. Samtidig viser analysene hvordan slike dekorative valg også får
innvirkning på den sosiale konstruksjonen av menneskeskapte klimaendringer som
læremidlene formidler. Sett fra det læringsteoretiske perspektivet som ligger til grunn
for avhandlingen innebærer dette at den affektive kodifiseringen påvirker elevers læringsmiljø: De sier noe om hva menneskeskapte klimaendringer er, hvordan vi skal
føle om det, hvordan vi skal kommunisere om fenomenet, og hvilke handlinger det
krever av oss. Avslutningsvis drøftes hvilke implikasjoner avhandlingens funn har for
fremtidig produksjon av læremidler som tematiserer klima, miljø og bærekraft, og for
læreres vurdering, valg og bruk av slike. | en_US |