dc.contributor.advisor | Vinje Inge | |
dc.contributor.author | Andreassen, Camilla Reidunsdatter | |
dc.date.accessioned | 2021-05-21T16:12:15Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:2087737:33571183 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2756093 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Motivasjon er drivkraften i det vi foretar oss. Det er derfor interessant å vite hvordan dette virker,
og hva som fremmer denne motivasjonen. Når vi jobber med mennesker, vil grad av motivasjon
være med på å bestemme hvor stor innsats vi er villig til å legge i jobben vår. Utdanningssektoren
møter stadig nye krav fra omverdenen som gjør at ansatte ved skolen må tåle å stå i omstilling over
tid. Da trengs det motivasjon for å gjennomføre dette endringsarbeidet og ansatte trenger å bygge
en organisasjon som tåler disse utfordringene. Lærerne blir de som skal realisere endringene i
klasserommet i møte med elevene. Dette gjør det ekstra viktig at vi som skoleledere, kan legge til
rette for at lærerne kan motivere seg selv til dette arbeidet.
Oppgaven definerer sentrale begrep og ser på grunnleggende perspektiver på motivasjon. I tillegg
har den med teori om selvbestemmelse og mestringsforventningens betydning. Det er også referert
til ledelsesteorier som transformasjonsledelse og relasjonsledelse som begge ønsker å fremme
motivasjon på arbeidsplassen.
Empiri er hentet fra en videregående skole, og det er to lærere og en leder som er intervjuet. De
har beskrevet sine opplevelser i forhold til hva de mener motiverer lærerne. I tillegg har de sagt noe
om hva lederen kan gjøre for å fremme denne motivasjonen. Dette har sammen med
teorigrunnlaget gjort at jeg har kunnet svare på de forskningsspørsmålene og den problemstillingen
oppgaven bygger på. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Hvordan kan skoleledere bidra til lærernes motivasjon? | |
dc.type | Master thesis | |