• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk, deltid
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk, deltid
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan skoleledere bidra til lærernes motivasjon?

Andreassen, Camilla Reidunsdatter
Master thesis
Thumbnail
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2756093
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i pedagogikk, deltid [24]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Motivasjon er drivkraften i det vi foretar oss. Det er derfor interessant å vite hvordan dette virker,

og hva som fremmer denne motivasjonen. Når vi jobber med mennesker, vil grad av motivasjon

være med på å bestemme hvor stor innsats vi er villig til å legge i jobben vår. Utdanningssektoren

møter stadig nye krav fra omverdenen som gjør at ansatte ved skolen må tåle å stå i omstilling over

tid. Da trengs det motivasjon for å gjennomføre dette endringsarbeidet og ansatte trenger å bygge

en organisasjon som tåler disse utfordringene. Lærerne blir de som skal realisere endringene i

klasserommet i møte med elevene. Dette gjør det ekstra viktig at vi som skoleledere, kan legge til

rette for at lærerne kan motivere seg selv til dette arbeidet.

Oppgaven definerer sentrale begrep og ser på grunnleggende perspektiver på motivasjon. I tillegg

har den med teori om selvbestemmelse og mestringsforventningens betydning. Det er også referert

til ledelsesteorier som transformasjonsledelse og relasjonsledelse som begge ønsker å fremme

motivasjon på arbeidsplassen.

Empiri er hentet fra en videregående skole, og det er to lærere og en leder som er intervjuet. De

har beskrevet sine opplevelser i forhold til hva de mener motiverer lærerne. I tillegg har de sagt noe

om hva lederen kan gjøre for å fremme denne motivasjonen. Dette har sammen med

teorigrunnlaget gjort at jeg har kunnet svare på de forskningsspørsmålene og den problemstillingen

oppgaven bygger på.
 
 
 
Utgiver
University of South-Eastern Norway

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit