Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTangen, Linne Christin
dc.contributor.authorFiane, Monica Bergedahl
dc.date.accessioned2021-05-20T08:03:45Z
dc.date.available2021-05-20T08:03:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2755783
dc.description.abstractLedelsessegmentet er blitt et stort økonomisk marked og lederutvikling på verdensbasis er en milliardindustri (Arnulf, 2012). I Norge undervises det i ledelse og lederskap for mange hundre millioner kroner i året (Dale, 2019). I vårt arbeid som ledere og ved at vi selv tar en master i innovasjon og ledelse har vi vært opptatt av om ledelse kan læres. Ved å kombinere vårt arbeid som ledere til daglig og studier i innovasjon og ledelse har vi vært nysgjerrig på hva ledere som har gjennomført lederutdanning har erfart. I boken “hva er ledelse” beskriver Arnulf innledningsvis at «jeg vet lite som er så lett og omtale i store ord og så vanskelig å få til i praksis som ledelse» (Arnulf, 2012, s. 7). God og dårlig ledelse blir mer synlig i krevende tider. Da er det viktig at virksomhetene har de riktige leder kapasitetene som utgjør god ledelse. Lederne må være i stand til å vise vei gjennom endringer og usikkerhet, mestre krevende relasjonell ledelse. Vi mener god ledelse kan være en verdifull og viktig ressurs, vi mener det også har en samfunnsmessig relevans å belyse konkrete forhold og erfaringer fra ledere som har gjennomført lederutdanning. I denne studien ser vi nærmere på ledere som har gjennomført lederutdanning på høyskole nivå i regi av sin arbeidsgiver, Bamble kommune. Kommunen har gjennom en ni års periode, fra 2008 til 2017, valgt årlig å kjøpe fem plasser på en ekstern lederutdanning som de har tilbydd sine ansatte. Studien belyser hva ledere har erfart ved å gjennomføre lederutdanning på høyskolenivå. Studien er basert på en kvalitativ forskningsmetode og vi har gjennomført semi-strukturerte intervjuer med seks ledere. Vi har benyttes oss av en pragmatisk tilnærming i vår forskning, med teori som fokuserer på ledelse, lederutdanning og læring. Vi har analysert datamaterialet gjennom Kirkpatrick «Four- Level Training Evaluation Model». Ved å analysere og fortolke datamaterialet har vi funnet at om ledelse skal læres må kompetanse tilføres, læring avhenger av individets motivasjon, man må øve og trene i ledelseskontekst og at strategisk kompetanseledelse vil øke nytten av lederutdanning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectlederutviklingen_US
dc.subjectvidereutdanningen_US
dc.titleKan ledelse læres? En casestudie om hvilke erfaringer ledere har ved å ta lederutdanning på høyskolenivåen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber75.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel