Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIben Brinch Jørgensen
dc.contributor.authorGulliksen, Anne
dc.date.accessioned2021-05-05T16:12:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.usn:wiseflow:2190940:35193466
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2753772
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBiografien om Sundbrygga handler om det første knutepunktet som ble etablert i Drøbak. Det et lite kulturminne som ligger på det som engang het «Nordre lastetomt», som lå på Husvik. Drøbak er dannet av de fire strandstedene Husvik, Drøbak, Vennebekk og Røisebråtan. Alle lå i Ås prestegjeld. Drøbak ble eget prestegjeld i 1823 og kjøpstad i 1842, og ble sammenslått med Frogn kommune i 1962. Fergestedet på Drøbaksiden var etablert allerede i middelalderen og var allmenn fergebrygge til den ble en del av Kongeveien på første halvdel av 1600 tallet. Sundbrygga har vært sentral helt fra de første husene ble bygget i Drøbak. Stedet ble et ladested for utskipning av tømmer og etter hvert en kjøpstad der Christiania-borgere drev handel. Borgere i Drøbak slo seg opp som handelsmenn og skipsredere og tok del i den betydelige utvikling som skjedde med både eksport av tømmer og is fra alle dammene i området. Tømmerhandelen med hollenderne var viktig for utviklingen og bidro til nye arbeidsplasser, skipsbygging, skipsredere og behovet for yrkesgrupper knyttet til sjøen ble etablert. På 1600-tallet økte ferdselen da tollstedet Sand og Drøbak ble opprettet. Samtidig satte Christian IV tollinnkrevingen inn i et system, og veien skulle oppgraderes til Kongevei. Det ble bygget forsvarsanlegg på Husvik og søndre Kaholmen. Det er mange ting som skal være i orden om man skal ha føre et skip eller en båt med tollvarer inn til en brygge. Det involverer både karttegnere, fyrvesen, loser og tollere. Sundbrygga var en del av Kongeveien, og det involverer veivesen og det militære. Etter bygging av festningsanleggene på Kaholmene, går Sundbrygga fra å være en allmenn fergebrygge til å hovedsakelig bli en brygge for transport for militær bruk. I 2003 ble festningen museum, og det er på ny transport av sivile. I seilskutetiden var området transitthavn for Christiania i vinterhalvåret. Samtidig utviklet området seg til et industriområde. Ulike rettigheter førte til konflikter, men samtidig fortsatte Drøbak å utvikle seg til en garnisonsby og et handelssenter. Biografien avsluttes med fredsdagene etter andre verdenskrig da Oscarsborg blir overlevert fra okkupasjonsmakten til hjemmestyrkene, og den 13. mai kommer kronprins Olav seilende inn Oslofjorden. Brygger og berg er full av nordmenn som ønsker ham velkommen.
dc.description.abstract-
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSundbrygga – en biografi om området rundt brygga og menneskene som formet det
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel