Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRunsjø, Pål
dc.contributor.authorBødtker-Næss, Olav
dc.contributor.authorBranstad, Are
dc.contributor.authorØdegård, Ansgar
dc.contributor.authorGershon, Walter
dc.date.accessioned2021-04-30T11:43:09Z
dc.date.available2021-04-30T11:43:09Z
dc.date.created2020-12-14T11:26:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationRunsjø, P., Bødtker-Næss, O., Branstad, A., Ødegård, A., & Gershon, W. (2020). Musikk og bærekraft. Norsk pedagogisk tidsskrift, 104(4), 376-388.en_US
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2740597
dc.description.abstractKonsert- og forskningsprosjektet Musikk og bærekraft ble gjennomført i lærer- og musikkutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge i sammenheng med at temaet bærekraftig utvikling innføres i fagfornyelsen fra 2020. Forskningsmetoden er Arts-based research method med vekt på et musikalsk perspektiv. Teori er fra musikk- og kunstfeltet, didaktikk og organisasjonspsykologi. Forskningsspørsmålet er: Hvordan kan vi forstå iscenesettelsen av bærekrafttemaet, teamprosessene i ensemblene og den sceniske musikkformidlingen i et konsertprosjekt om temaet bærekraftig utvikling med studenter fra musikk- og lærerutdanningen? Vår diskusjon om læringsutbytte i iscenesettelsen, lærende teamprosesser og vekselvirkninger i musikkformidlingen har henholdsvis tre konklusjoner. Bærekrafttemaet ble for det første iscenesatt som studentenes musikalske kritikk av vår tid, parallelt med at gode læreprosesser skapte forhåpninger om en bedre og tryggere fremtid. Videre genererte teamprosessene læring og et skapende og kreativt meningsinnhold i musikken. Og til slutt konkluderer vi med at den sceniske musikkformidlingen endret studentenes posisjoner til skapere og formidlere av kunnskap.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleMusikk og bærekraft: Et konsert- og forskningsprosjekt i lærer- og musikkutdanningenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.rights.holder© Universitetsforlaget AS.en_US
dc.source.pagenumber376-388en_US
dc.source.volume104en_US
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriften_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1504-2987/2020-04-05
dc.identifier.cristin1859434
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel