I en helhetlig tilnærming til læring er omsorg i sentrum
Journal article
Published version
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for pedagogikk [293]
- Publikasjoner fra CRIStin [3731]
Original version
Bøe, M., Hognestad, K., Steinnes, G. S., Fimreite, H., & Moser, T. (2020). I en helhetlig tilnærming til læring er omsorg i sentrum. Første steg (2), 58-61. https://www.utdanningsnytt.no/forste-stegAbstract
En helhetlig tilnærming til læring som ser omsorg, lek, læring og danning i sammenheng, er formulert i mandatet for barnehagelærerens arbeid (Utdanningsdirektoratet, 2017). Barnehagelærere møter i dag læringsdiskurser som gir oppmerksomhet til formelle standarder og læringsresultater. Det reiser spørsmålet om en helhetlig tilnærming til læring kun er et ideal, eller om den gjenspeiles i praksis? Hva kjennetegner den i så fall? Det har vi forsøkt å finne svar på i en feltstudie av fem barnehagelærere i Norge.