Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrøyn, Silje
dc.date.accessioned2021-04-27T10:14:37Z
dc.date.available2021-04-27T10:14:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2739880
dc.description.abstractLese- og skriveferdigheter er viktige ferdigheter som eleven må tilegne seg og beherske i dagens samfunn. Svake lese- og skriveferdigheter kan få store konsekvenser for elevene senere i livet. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærere tilrettelegger for lesing og skriving i begynneropplæringen. NOU 2009: 18 (Rett til læring) påpekes det at så mange som 25 prosent av elevene opplever vansker i løpet av opplæringen, samtidig som statistisk sentralbyrå (2018) viser til at fem prosent av elevene har lærevansker som skyldes lese- og skrivevansker. Som spesialpedagog er det de elevene som sliter med lese- og skriveopplæringen jeg ønsker å ha fokus på. I denne oppgaven bruker jeg kvalitativ forskningsdesign. For å få større innsikt i hvilken metodikk som brukes i begynneropplæringen, har jeg valgt å intervjue noen lærere som har ansvar for 1.klassetrinn. Studien det refereres til her i oppgaven har utgangspunkt i intervjuer med fire lærere. Noen av hovedfunnene i oppgaven er; Spørsmål om tilrettelegging for lese- og skriveopplæring i begynneropplæringen og valg av metode så ut til å være to sider av samme sak. Det kan se ut til at informantene ikke har et bevisst forhold til metodikken de benytter seg av i lese- og skriveopplæringen, og at de samtidig har et bevisst forhold til hvile hjelpemidler de kan benytte. Avgjørelsen om å bruke iPad i skolen, samt valg av apper, ser ut til å ligge på kommunenivå, og lærerne får velge innenfor de rammene kommunen setter. Det er verdt å merke seg at ingen av informantene hadde en faglig begrunnelse for valg av metode. Når det kommer til bokstavinnlæringen spriker funnene i forhold til hvor rask progresjon de har når de presenterer bokstavenes former og lyder, og samtlige presenterer elevene for de små og store bokstavtegnene samtidig. I forhold til samarbeid mellom skole og hjem, var det ingen av informantene som vektla samarbeidet før vansker var oppdaget. Alle informantene la imidlertid vekt på at foreldresamarbeid er viktig, og spesielt når eleven strever med lese- og skrivevansker. Samarbeidet med PP-tjenesten oppleves som godt, men samtlige informanter opplever at PP-tjenesten er for langt unna klasserommet, og at det derfor tar for lang tid fra oppmelding til de kommer på banen.en_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectleseforståelseen_US
dc.titleBegynneropplæring i lesing og skriving: En studie om læreres tilrettelegging i begynneropplæringen for elever som har, eller står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.source.pagenumber66.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel